Kultūros, kalbos, istorijos politika

Alvydas Butkus. Kas yra Vytis (atsakymas R. Bogdanui)

Tiesos.lt redakcija   2018 m. liepos 13 d. 11:21

42     

    

Alvydas Butkus. Kas yra Vytis (atsakymas R. Bogdanui)

Liepos 2 d. „Delfio“ komentatorius Ramūnas Bogdanas paskelbė straipsnį „Kaunas išsidūrė su žirgu. Iš paskos – visa Lietuva“. Prieš tai tą tekstą perskaitė per Lietuvos radiją kaip savaitės komentarą. Jame bravūriškai interpretuotas Arūno Sakalausko „Laisvės kario“ paminklas ir jo pastatymas Kaune. R. Bogdano interpretaciją pasigavo ir kiti jo kolegos, cituodami jo nuomonę, pvz., „Skulptūrą ir jos idėją negailestingai sukritikavo ir apžvalgininkas Ramūnas Bogdanas“ (M. Jokubauskas), „Paminklą siūlo vadinti ne Vyčiu, o Piesta“ (B. Sabaliauskaitė). Tas pat kartojama ir liepos 5 d. „Delfio“ reportaže apie paminklo atidengimą.

Drąsus žmogus tas Ramūnas Bogdanas! Imasi kritikuoti dalykus, kuriuos, pasirodo, prastai išmano, nors ir konsultuojasi su specialistais. Jo pavyzdžio padrąsintas, manau imtis „negailestingai sukritikuoti“ kokį nors kad ir baleto spektaklį. Žinoma, prieš tai pasikonsultavęs su tuo suinteresuotais specialistais. Bet iki tol – mano gailestingas komentaras p. Ramūno negailestingai kritikai.

R. Bogdanas: „Nors istorinis Lietuvos herbas Vytis atrodo visai kitaip, žiniasklaida su nacionaliniu transliuotoju priešakyje baigia žmonėms įpiršti, jog ši skulptūra yra Vytis“.

O ką nori įpiršti R. Bogdanas? Kad paminklas yra Lietuvos herbo? Kad jis turi būti trimatė herbo kopija? Juk pats čia pat pripažįsta, jog „labai rizikinga kelti dvimatį heraldinį simbolį į trimatį išmatavimą“.

Tai kur tada šuva pakastas? Kad „Vytis nėra bet koks raitelis“? Tikrai ne bet koks. Patingėjo žmogus atsiversti Lietuvių kalbos žodyną (beje, prieinamą internete) – būtų radęs net keturias šio žodžio reikšmes, vartotas XIX-XX a. lietuvių istorikų darbuose, grožinėje literatūroje ir publicistikoje. Abejodamas, kad jis tai kada nors padarys, pacituosiu jas:

vỹtis
1. raitas senovės karžygys, raitas pasiuntinys, raitelis; riteris: Bočius (= Dievas) sėdįs ant žibančiu kalnu, kuriam tarnaujantys devyni vyčiai arba ricieliai (S.Daukantas). Kada į Prūsus traukė vyčiai, tai Ordinas turėjo tiems svečiams ne tik karo žygius prirengti, bet ir puotas kelti (A.Janulatis). Pasiųsk greičiau vyčius, ir be vokiečio kad man nedrįstų grįžti (V.Krėvė). Saugojo pilis vyčiai (M.Jankus).
2. Lietuvos valstybės herbas;
3. kilmingo luomo žmogus, bajoras: Bajorai – tai vyčių, kareivių luomas (A.Janulaitis). Kiemo teismai susidėdavo iš kunigaikščių, ponų ir vyčių (A.Janulaitis). Imperatorius buvo pasiūlęs įsteigti vyčių (bajorų) teismus (A.Janulaitis).
4. kas vejasi: Vagiui vienas kelias, o vyčiui dešimt (Jieznas, Pušalotas).

Bet autorius nesiliauja aimanavęs, kad Kauno „Vytis“ visai nepanašus į herbinį. O kodėl jis turėtų būti panašus? Ir kodėl vienintelė vyčio funkcija turi būti tarsi raito žandaro – vyti „neprietelių“? Ką jis turėjęs veikti aną pasivijęs? Laukti, kol prijos „nevyčiai“, užuot susikovęs su pasivytaisiais? Ar vyčiai mūšiuose nedalyvaudavę? Pasak R. Bogdano logikos, turbūt ne. Mūšio metu jie, matyt, sėdėdavę atokiai ir, gurkšnodami alų, stebėdavę mūšio eigą, kantriai laukdami, kada ateis jų eilė ką nors vytis.

Leksinė žodžio reikšmė paprastai būna platesnė nei jo darybinė reikšmė. „Kareivis“, pavyzdžiui, nėra tik tas, kuris vaikšto po karo laukus ir nesikauna, „rankšluosčiu“ šluostomos ne tik rankos, „šaltinis“ nėra tik tai, kas šaltas, „stalius“ daro ne vien stalus. Tad ir „vyčio“ reikšmės negalima susiaurinti vien iki darybinės – tai ne tik tas, kuris vejasi. „Vyčio“ sąvoką ir įvaizdį apriboti herbu ir piktintis jo kitokiu vaizdavimu yra tas pat, kas, tarkim, piktintis erelio atvaizdu, jei jis nėra pavaizduotas išskėstas ir išplėtotas kaip Vokietijos, Austrijos, Lenkijos ar JAV herbe.

R. Bogdamas: „po juo būriuosis eilės norinčių selfio su didžiausio Lietuvoje eržilo geležiniais pautais“.

Nesitikėjau, kad „Delfio“ apžvalgininkas apžvalgys dar ir žirgo pauodegį ir kiš nosį prie jo genitalijų, šiuo klausimu pasikonsultavęs turbūt jau nebe su menotyrininkais, o su zoologais, kad nesuklystų ir išmoktų skirti kumelį nuo kumelės. Beje, kodėl geležiniais, niekas nesuprato – skulptūra juk bronzinė. Gal autorius dar ir metalų neskiria? Šiaip vulgarumu R. Bogdanas galėtų ir nerungtyniauti su keliais nuolatiniais minėtosios svetainės specais ir dar labiau vulgarinti ją pačią.

„Piestu stovintis žirgas nėra Vyčio žirgas“, – rėžia autorius ir daro išvadą: „Ne Vytis, o Piesta“. Persūdyta. Pakaktų autoriui pažvelgti į oficialųjį Lietuvos herbą, kad įsitikintų, jog jame pavaizduotasis žirgas irgi stovi piestu. Tad toji R. Bogdano replika tinka abiem. Ar dėl to ir Lietuvos Respublikos herbą jis siūlys vadinti „Piesta“?

„Laisvės kario“ raitelis nėra susitelkęs puolimui ir gynybai, kaip mūsų herbe, o išsikėtojęs lyg kviesdamas kartu pabaliavoti. Mūšyje taip atsidengęs karys yra pažeidžiamas kaip šiaudinė kaliausė“, – toliau įsismagina R. Bogdanas. Skaitytojas bent jau sužino, kaip patį autorių priimta kviesti „pabaliavoti“.

Kovos judesyje pavaizduotas raitelis gal tik R. Bogdanui gali atrodyti kaip kaliausė. Autoriui turbūt patiktų statiškai pozuojantis tvarkingai sušukuotas ir skydą kelionei paruošęs vyrukas. Boksininkai ar imtynininkai kovos nuotraukose irgi atrodo nedovanotinai atsidengę ir pažeidžiami. Bet tai nėra statika, tai judesys! Kaip dar kitaip galima perteikti kovojančio raitelio ekspresiją?

Straipsniu nusipiginta kaip niekad. Ir „išsidūrė“ ne Kaunas, o pats autorius. Gaila, nes jį iki tol gerbiau. O nusipigino visai kaip ir tie, kurie kažkada šaipėsi iš Gedimino paminklo Vilniuje, esą valdovas nulipęs nuo žirgo nusišlapinti. Tas pats lygis.

Lieka neaišku, ko siekta ir ko tikėtasi tuo straipsniu, koks buvo jo tikslas? Juo labiau artėjant Liepos 6-ajai.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Justasui       2018-07-16 13:25

Šmaikštuoli- kuo konkrečiai “kvaili” Juozapo komentarai, a? Kad Juozapas nepataikauja plebsui? Beje, ką tokio, kur ir kada įdomaus bei “nekvailo” esi tamsta parašęs?

Justas       2018-07-16 8:09

“Jūs branginate kvailius?”

Atrodo, taip. Antraip tokio “J(uozapo)” vadinamųjų “komentarų” čia nebūtų smile

J--- adminui       2018-07-15 22:56

Pone, Tamsta siekiate palaikyti potale tam tikrą tvarką, rūpinatės higiena.
Valio.
Viskas būtų tvarkoj, jeigu Tamsta tai darytumėte objektyviai.
Štai tūlas Vilius, neturėdamas argumentų priskiria man savo susigalvotus dalykus ir neturėdamas kuo įrodyti savo teisumą, vadina mane durnium.
Tamstai tas neužkliūna. Tamsta to (Vilius > Juozapui 2018-07-15 17:00) komentaro “pas nykštukus” nesiunčiate. Kodėl?
Aš tūlui Viliui nurodau kur tas ponas nusišneka ir kaip logišką išvadą, kvailį pavadinu kvailiu/ durnium, savo komentare nevartojau necenzūrinės leksikos.
Tiesiog neadekvatų tipą pastačiau į jam deramą vietą.
Jūs branginate kvailius? Čia toks būdas kelti visuomenės mentaliteto kokybę?
Kaip automobilių eismo dalyvis, aš vertinu patarimą “duok durniui kelią”.
Bet visuomenės santykiuose toks požiūris yra pražūtingas nes veda visuomenę į kvailių diktatūrą.
Taip, “juozapo” komentarai tikrai nemandagūs, provokatyvūs, perdėm sarkastiški. Tai gal būt gadina idilę.
Vienok, jeigu Tamsta žvelgtumėte sąžiņingai, diskusijų aštrumas yra geriau nei pseudo intelektualus kuoliškų plepalų kisielius ar buki plebso pritarimai “žemai lenkiant galvas”.
Siūlau pasielgti teisingai- jeigu norite ištrinkite ir šį komentarą, bet būtų gražu, jeigu pašalintumėte ir “Vilius > Juozapui 2018-07-15 17:00” kliedesį.
Ne dėl “juozapo”. “Juozapas” pats už save gali pastovėti.
Dėl savęs.
.
Gero vakaro.

 

J--- be komentarijui       2018-07-15 19:53
Komentaras nusiųstas pas nykštukus.
Tiesos.lt pasilieka teisę siųsti pas nykštukus su straipsnio tema nesusijusius, užgaulius, necenzūrinius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.
Vilius > J       2018-07-15 19:15
Komentaras nusiųstas pas nykštukus.
Tiesos.lt pasilieka teisę siųsti pas nykštukus su straipsnio tema nesusijusius, užgaulius, necenzūrinius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.
Viliui       2018-07-15 17:40
Komentaras nusiųstas pas nykštukus.
Tiesos.lt pasilieka teisę siųsti pas nykštukus su straipsnio tema nesusijusius, užgaulius, necenzūrinius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.
Vilius > Juozapui       2018-07-15 16:00

Kiek galima kliedėti apie herbą? Paminklas yra vyčiui karžygiui, o ne herbiniam vyčiui. Kol šito nesuvoksi, būsi Bogdano antrininkas, nes šiam irgi atrodo, kad “Laisvės karys” - tai “ne taip” atkartotas Lietuvos herbo raitelis. Su durnu du turgu, o su dviem - jau keturi.

Juozapas--- Al'ui       2018-07-15 14:42

Ne, “juozapas” ne Bogdanas.
Nesu ir didelis R.Bogdano publikacijų gerbėjas.
Kritikuojamame R. B. straipsnyje man taip pat ne viskas patinka.
Skirtingai nuo tų, kuriuos atstovauja Bogdanas, aš neturiu jokio neigiamo nusistatymo prieš Vyčio kaip simbolio naudojimą įpaminklinant valstybingumo, tautiškumo idėjas. Tačiau esu prieš mechanišką Vyčio “įtūrinimą”.
Nes heraldinis Vytis, tiek Zikaro, tiek Každailio, yra visiškai netinkamas bukam perkėlimui į trimatę skulptūrą.
Taip pat, vien mechaniškai “įtūrintas” Vytis negalėtų vykdyti Monumento misijos kuri laikantis esminio principo turi būti iš trijų dalių:
.
Išreikšti Pagarbą, įtvirtinti Atminimą, reprezentuoti Vertybes;
.
Pademonstruoti esamosios kartos Santykį su įpaminklintu Reiškiniu, reprezentuoti Esamojo Laiko nacijos, valstybės mentalitetą ir kūrybines galias bendrapiliečiams ir svetimšaliams. Toks monumentas privalėtų būti lyg Tautos Kokybės ženklas;
.
Perduoti, pasiųsti Žinią ateities kartoms tiek kaip Priesaką, Testamentą- Įpareigojimą, tiek kaip Liudijimą apie save, tiek kaip Svajonę tapti, būti geresniais nei esame.
.
Norint įgyvendinti šiuos principus monumente, akivaizdu, jog to padaryti trimatėje herbo replikoje tiesiog neįmanoma.
Nes reikia Interpretacijų, reika metaforų, reikia erdvės semantinei kalbai.
Taigi, tikrai- statula Kaune nėra Vytis.
Tai nepaneigiamas faktas.
“Laisvės Karys”?
Valio! Labai gera idėja, pritariu be išlygų, būčiau abiem rankomis Už, jeigu ta idėja būtų realizuota oriai ir meniškai.
Tačiau “tai” kas pakepta prie Kauno pilies, net iš tolo neprimena nieko kas būtų laikoma oriu ar menišku.
To kičinio lipdinio niekaip negaliu vadinti monumentu, kadangi jis niekaip nerealizuoja I-jo ir III—jo monumentalizmo principų, o II-jame dabartinę lietuvių kartą išstato ainių ir pasaulio pajuokai kaip prasto skonio, bukus ir kūrybiškai neįgalius aborigenus.
Suprantu, jog tokie juozapavimai daug kam nėra malonūs, tačiau nuoširdžiai sakau tai ką galvoju, savo teiginius grindžiu argumentais ir neatstovauju jokioms suinteresuotoms grupuotėms. Kalbu konjunktūriškai nepopuliarius dalykus nes taip suprantu orumą. Noriu likti sąžiningas prieš anūkus ir proanūkius, kurie į dabartines rietenas nesigilins ir pavadins daiktus savais vardais be emocijų.
Nenorėčiau jog būčiau tapatinamas su kvailių banda nulipdžiusių ir šlovinusių visišką niekalą. Tiesos sakymu atsiplaunu nuo bendros gėdos etikečių.
Tikiuosi jog ateities kartos bus raśtingesnės už tuos kretinus kurie nesugeba suvokti ką rašau ir bukai primityviai mane teplioja “vamzdininko”, “bunkeristo” ar “agresyviojo modernizmo” mylėtojo epitetais.
Kadangi bukumui ribų nėra, dar kartą paneigiu man primetamą “meilę” tokiems reiškiniams kaip ŠMC kirmėlynas ir tos kontoros produkcijai.
Taip pat tūkstantąjį kartą primenu jog esu ir UŽ Vytį ir UŽ Laisvės Karį.
Esu UŽ ir Kaune ir dar labiau Vilniuje.
Bet tikrai esu prieš kvailystes.
Aš UŽ meniškus, prasmingus monumentus ir prieš bevertes karikatūrines statulas.

 

Al.       2018-07-15 11:34

R.Bogdano argumentai labai jau panašūs į Juozapo. Ar Bogdanas yra Juozapas ?

Pikasas       2018-07-14 17:05

Apžiūrėjome “Laisvės kario” skulptūrą, kai didelės minios nebebuvo. Ji puiki. Taip įvertino kartu buvę specialistai. Ji atitinka erdvės dydį ir savo išraiškos forma. Netoli esanti R.Antinio skulptūra taip pat įspūdinga savo modernu, tačiau dabar manau, jai teks keisti vietą. Atstumas tarp kūrinių nemažas, tad skubos nėra. Galiu pasakyti tik savo nuomonę apie pačios skulptūros sumanymą. Vykusiai surastas dviejų atramų (žirgo kojomis) centras, elegantiška žirgo “baletą” primenanti atkišta koja, tikslingai dešinės erdvę pristabdantis uodegos mostas. Raitelis ir žirgas ne puolimo, o solidaus pasitikėjimo gynybos pozoje. Būtent dabartyje tai - politiškai svarbiausia. Sėkmingai parinkta skulptūros vieta Kauno pilies pašonėje. Beje, skulptūros formos solidžiai subalansuotos iš visų pusių. Pjedestalas santūrus ir logiškas. Manau, kad Ramūnas Bogdanas pasielgtų solidžiai, jei atsiprašytų už savo nykius kliedesius. Verta pastebėti, kad tai pirmas sukurtas kūrinys dabartiniame Lietuvos etape ryškia valstybingumo tema. Kaunas turi ir Vytauto Didžiojo paminklą. Jis sumąstytas gerokai anksčiau. Manau, kad miesto meras gavo nemažai balų dėl leidimo kūrinio kūrimui ir išpildymui. Aišku tai nesusiję su pačio mero kokia nors išskirtine labdara. Paaukojo daugybė kauniečių ir jie tikrai neapsiriko dėl savo aukos tikslingumo. Prisiminkime, kad Vilniaus meru anksčiau buvęs R. Paksas nutraukė diskusiją dėl Lukiškių aikštės nes 20 procentų apklausoje dalyvavusių vilniečių buvo pasakę - “prieš”. R.Paksas paaiškino, kad kol nebus 100 procentų  pritariančių - kūrybos procesas nebus vykdomas. Taip šis, vėliau priesaiką Lietuvai sulaužęs politikas, suprato demokratiją... Teko išgirsti ir praeivių aplankiusių “Laisvė kario” paminklą nuomonė. Ji tokia, kad visokiems kritikams verta slėptis po pernykščiais lapais. Kad nerastų...

Raigerdas        2018-07-14 13:22

Gerbiamieji komentatoriai ir skaitytojai, labai džiugina mane šita skulptūra. Tai labai svarbus įvykis mūsų kultūroje. Gal pagaliau mūsų tautiečiai atsipeikės ir supras, kad revoliuciją ir prisijungimą prie TSRS įvykdė ne kas nors, o mūsų tautiečiai. TSRS NKVD tai organizavo mūsų tautiečių rankomis. Blogis ir Gėris yra abstrakčios savokos. Bet jas turi kiekviena tauta. Mūsų pralaimėjimai Rusijai, tai pačiai Lenkijai, Vokietijai kalba apie pagedusias Blogio ir Gėrio sampratas mūsų tautoje. Lietuvių tautoje buvo garbinamas GARBĖS JAUSMAS. Šitas dalykas buvo sunaikintas. O juk būtent lietuviai taikė tokį dalyką: padarei nusikaltimą, sulaužei garbės jausmą, - tai še tau kardą  ir nusižudyk. Tai buvo taikoma, kad nors prieš mirtį žmogus pasielgtų garbingai. Anglijoje prasižengusius ketvirčiuodavo, kitose Europos šalyse budelis nukirsdindavo galvą, Prancūzijoje buvo įteisinta giljotina, kuria nukirsdino galvą ir pačiam giljotinos išradėjui Giljotenui. Vokietijoje, Ispanijoje žmones gyvus degindavo ant laužų. Kaip matote iš šių pavyzdžių, kova tarp Gėrio ir Blogio vyko visais amžiais. Yra žmonės, kurie tarnauja Gėriui ir yra žmonės, kurie tarnauja Blogiui. Įdomus yra dar ir toks faktas, kad Gėriui tarnaujantys žmonės tiki, kad ir kiti yra tokie pat geri, kaip ir jis, tik jis suklydo arba jam tai atsitiko netyčia. Ir jis net neįsivaizduoja, kad Blogiui tarnaujantys žmonės laiko juos už kvailius, nes jokio GĖRIO neegzistuoja. Todėl juos priima už durnelius, todėl iš jų tyčiojasi. Tyčiojasi iš jų gerumo, tyčiojasi iš jų naivumo, tyčiojasi iš jų patiklumo, tyčiojasi iš jų humaniškumo, tyčiojasi iš jų tikėjimo į Teisingumą arba į Dievą ir t.t. Ilgus amžius nebuvo aišku, kodėl taip vyksta. Šiandien XXI amžius ir jau yra žinoma, kad šitas skirtumas atsiranda tarp skirtingų SĄMONINGUMO LYGIŲ. Žemo sąmoningumo žmonės žiūri į daiktą, pavyzdžiui pieštuką, ir mato ietį, durklą, vinį, bet nemato pieštuko. Blogai organizuotoje Švietimo sistemoje, kuri yra atsakinga, kad paruošti jaunimą darbui ir įvairioms veikloms, prigamina daugybę žemo sąmoningumo žmonių, kurie ir pradeda griauti tai, ką sukūrė ankstesnės kartos, ir tai valstybei ateina galas. Šiandien jau yra aišku, kad dalis žmonių yra pamišę. Vienas iš pamišimo požymių yra tame, kada žmogus žiūri į pieštuką ir teigia, kad tai yra ietis. Tokių žmonių Lietuvoje yra apie 200 000 tūkstančių. Ir jie gadins kraują likusiai daugumai, nes jų yra mažuma. Paimkime vieną iš komentarų:“meniškai pavaizduota kaip 2018-07-14 11:58
valdžia raita joja ant tautos:)”. Kaip matote, šitas žmogus žiūri į pieštuką, bet teigia, kad tai ietis. Žmonės su psichiniais sutrikimais mato tai, ko nėra iš tikrųjų, o pačio daikto, koks jis yra iš tikrųjų, nemato. Apie tai reikia žinoti ir šią problemą reikia spręsti, nes psichiniai sutrikimai yra užkrečiamas dalykas. Prisiminkite fašistinę Vokietiją ir pažiūrėkite į dabartinę sufašistėjusią Rusiją. Vokietijoje fašizmas buvo nubaustas, Rusijoje komunizmas ne, todėl pamišimas valdžioje yra priimamas ten už GĖRĮ. Lietuva susitvarkys taip greitai su problemomis, kaip ji išmoks greitai tvarkytis su pamišėliais. Tai du neatskiriami dalykai.

Dėl kai kurių komentarų žemiau       2018-07-14 11:30

Į kurį čia vakar pataikė žaibas,
kad atsinaujino logorėja?

o vis gi,       2018-07-14 11:04

Gal pirma tautai derėjo apsikuopti šiukšles, o tik paskui statytis pagyrūnišką paminklą?

tirlimbombomtralialialia       2018-07-14 11:02

Tai juokai,
Tai juokai-
Skraido ore katinai!
Žuvys ežere dainuoja,
Loja sodžiuje gaidys,
O į priekį vis šuoliuoja,
Narsus riteris vėžys:)

meniškai pavaizduota kaip        2018-07-14 10:58

valdžia raita joja ant tautos:)

įamžintas žygdarbis       2018-07-14 10:53

Ten pavaizduotas robokopų vadas Švarkelis zovada jojantis į Garliavą daryti tvarkos

pavadinimas       2018-07-14 10:50

“Ūsas joja link balos”

3D ,printer       2018-07-14 10:39

Viskas beveik gerai, tik pasirinkta meďžiaga gadina reikalą. Būtų statula plastmasinė, atrodytų labai realistiškai. Atitiktų realią padėtį.

maskarado balius       2018-07-14 10:34

Nesvarbu kokia yra valstybė. Svarbu kaip atrodo.

valstybingumo puota       2018-07-14 10:31

Sėdinti kalėjime Venckienė ir besidžiaugianti Vyčiu tauta. Kažkokia šizofrenija.

žopienė       2018-07-14 10:27

Žvelgiu ir verkiu iš laimės,  skulptūra puikiai išreiškia teisinės valstybės Triumfą prieš patvorinius. Tai paršuoliuojanti Ekstradicija. Pakeltas kirčiui Įstatymo kardas nukirsdins pargabentą iš Šikagos Didžiąją Nusikaltėlę ir bulvės vėl žydės. Jau kvepia imbierais!

performansas       2018-07-14 10:01

Reikia tiesiog po arklio užpakaliu, ant postamento paberti krūvelę bulkučių ir kompozicija taps tobulai išbaigta.

kamanos       2018-07-14 9:55

Palaidos vadžios simbolizuoja “suvereno” bejėgystę. “Suverenas” lyg tai nori joti tiesiai, bet valdžios arklys aiškiai rodo jog turi kitokių planų:)

body langue       2018-07-14 9:49

Kūno kalba, mimikos ar žvilgsnio kryptys gai papasakoti daug. Bet kuris psichologas žino, jog jeigu pašnekovas kalbėdamas žvilgčioja į kairį šoną, tai reiškia jog jis sako netiesą, meluoja. Statula lyg ir deklaruoja Lietuvos šuoliavimą pirmyn, tačiau kumelaitė nusisukus šonan žvelgia kairėn. Ar statuloje taip išreikšta nostalgija sovietinei praeičiai, ar tiesiog tautos pomėgis nuolat ,“eiti kairėn” su kiekvienu nauju “gelbėtoju”?

mototaupa       2018-07-14 9:40

Arklio priekis vaizduoja jog, atseit šuoliuoja pirmyn, gi abi galinės kojos net neketina kur nors keliauti, taikosi pasturgaliu nutūpti ant “nusiraminimo kėdutės”. Idealus imitacinės “valstybės” portretas.

Deja,       2018-07-14 9:25

Lietuvoje normali, rami ir argumentuota diskusija šia tema neįmanoma.
Abi pusės užsiangažavę, proto balsui vietos nėra.
Pralaimi visi. Tokia visuomenė neturi ateities.

Vilius       2018-07-14 8:45
Pikasas       2018-07-14 7:03

Skaičiau Ramūno Butauto keistą kliauzelę. Jis pats prisipažino, kad aptariamos objekto net nebuvo matęs, o Kaunas, atseit, susidirbo. Tokius kritikus, kurie rašinėja kas ant liežuvio galo, net nematę apie ką, vertinu neigiamai. “Laisvės kario” vietos parinkimas ir atlikimas tradicine raiška tikrai vertas pritarimo. Kauno pilies aplinka tinka kur kas geriau negu bandymai fragmentiškai projektuoti Lukiškių aikštę su akcentu.

Pikc       2018-07-13 23:40

Raigerdai, aš norėjau pasakyti, kad komentaro autorius toli gražu nebūtinai yra piktybiškas A. Butkaus atžvilgiu - tiesiog jis truputį ironizuoja dėl to, kad straipsnio autorius TIK DABAR pamatė, kas tas Bogdanas per fruktas. Tik tiek. O dėl Matijošaičio - leisiu sau Tamstai priminti, kad tai jo administracija davė leidimą Laisvės paminklą “uždaryti į dėžę” ir išsityčiojo iš Lietuvos savanorių. Manyti, kad Matijošaičio sprendimas dėl Vyčio yra patriotizmo išraiška, o ne noras “nušluostyti Vilniui nosį” - gana naivu, mano akimis žiūrint.

dr. Jonas Ramanauskas joramlt@yahoo.com       2018-07-13 23:11

Citata: “Lieka neaišku, ko siekta ir ko tikėtasi tuo straipsniu, koks buvo jo tikslas? Juo labiau artėjant Liepos 6-ajai.”
*
Tas bogdanas išreiškė Lietuvos valdžios poziciją, kuri pasireiškė tuo, kad paminklas nebuvo pastatytas Lukiškių aikštėje. Jo atidaryme nedalyvano nei jedinstveninkė, nei paminklą iš planų išbraukęs skvernelis. Gal raitelis buvo be skvernų? Neįamžino nė vieno skvernelio?

Abejone       2018-07-13 21:48

Galim pakeisti žodį “abejonė” į žodį “nusivyliau” ir tai nieko nepakeis. Autorius sudirba Bogdaną teisingai, bet kam tas reveransas Bogdanui straipsnio pabaigoje. Bogdanas buvo mėšlo krūva dar iki rašinėlio apie paminklą ir tai nepastebėti, reiškia būti aklam.

Bogdanas žiūrėjo iš UŽPAKALIO       2018-07-13 21:38

Stovėjo žirgui po pautais ir jam pasidarė baisu,kad tas eržilas jo neišprievartautų.
Neteiskite žmogaus.

Vardan ko?       2018-07-13 21:20

Akivaizdu, kad taškydamas purvus aptariamas ponas “kritikas” pats išsipurino labiau už tuos, kuriuos bandė apdergti. Klausimas, kodėl save gerbiantis žmogus žemintų save rašydamas tokius straipsnius? Vargu, ar tik norėdamas dėl mados ar savo smagumui prisidėti prie patyčių, nesvarbu ar pelnytų. Jei ne, tai už kokias gėrybes ar paslaugas liberastiniam/eurokomjaunuoliškam gaivalui pardavinėja dūšią?

Raigerdas>Pikc        2018-07-13 21:15

Jūs įsivaizduojate, kad aš nepamačiau jūsų paryškinto “Tik dabar”. Taip, aš jį mačiau, bet aš pertikrinau ir įsitikinau, kad straipsnio autorius ne “suabejojo Bogdanu”, o nusivylė. Tai, ką ironizuoja tas jūsų ginamas komentatorius “Abejonė”? Jis pats sugalvojo tą nesamą dalyką dėl abejonės, pripaišė jį straipsnio autoriui, ir pats save išstatė, kaip esantį protingesnį už straipsnio autorių. Štai, ką rašo Alvydas Butkus:“Straipsniu nusipiginta kaip niekad. Ir „išsidūrė“ ne Kaunas, o pats autorius. Gaila, nes jį iki tol gerbiau.” Ar nebus tik taip, kad jūs gerbiamas Pikc, netiksliai suprantate žodžio abejonė reikšmę? “Abejonė – būsena tarp tikėjimo ir netikėjimo, apima neapibrėžtumą arba nepasitikėjimą, faktų, motyvų ar sprendimo užtikrintumo trūkumą. Dėl abejonės atmetami arba atideda tam tikri veiksmai, kurie manoma, gali būti klaidingi ar sukelti nepageidaujamas rezultatus. Abejonė taip pat gali būti apibrėžta, kaip neapsisprendimas tarp dviejų ar daugiau pasirinkimų, kuris iš jų geriausias”. Alvydo Butkaus straipsnis yra kritiškas Bogdano atžvilgiu ir nuo jo yra nuplėšiama kaukė, kaip nuo dviveidžio. Todėl Alvydas Butkus ir pažymi, kad iki tol jis jį gerbė. Ir gale yra klausimas: koks straipsnio tikslas? Kokiai žmonių kategorijai jis skirtas? Būtent destruktyvių žmonių kategorijai. Pažiūrėkite, kieno rankomis buvo daroma Spalio revoliucija Rusijoje. Ir kuo tai baigėsi? Prasidėjo turto grobstymu ir žudynėmis, o pabaiga vėl turto grobstymas ir vėl žudynės. “Laisvės karys” ne šiaip sau iššaukė tokias liguistas reakcijas. Pasekite, koks bus tolesnis tų žmonių elgesys, kurie puolė juodinti “Laisvės kario” skulptūrą Kaune. Kai kam labai nepatinka, kad ji buvo pastatyta KAUNE, kur meru yra Matijošaitis.

Pikc       2018-07-13 19:55

->“Jauna močiutė” - jau ko ko, bet sovietinių Žaliojo tilto balvonų ilgėtis… Tai gal ir dėl “4 komunarų” pašalinimo Kaune širdį skauda? wink
->“Raigerdas” - nesupratote argumento ironijos. Jį skaityti reiktų taip: “O aš suabejojau autoriumi, kad jis TIK DABAR suabejojo Bogdanu”. Dabar aiškiau? Nėra čia jokios destrukcijos - juolab nukreiptos prieš prof. A. Butkų.

pritariu,       2018-07-13 18:43

Bogdanas labai nuvylė. Iki tol, netikėtai atradęs, laikiau vienu objektyvesnių egocentrizmu nesergančių apžvalgininkų. Deja!

V yčiai       2018-07-13 18:38

Pirmiausiai pažvelkime į Ipatijaus metraštį: “1278 metais Lietuvą pradėjo valdyti Vytenis ir sugalvojo sau ir visai Lietuvos kunigaikštystei antspaudą - ginkluotą riterį su kalaviju ant žirgo, tokį, kurį dabar vadiname Vyčiu” Ar gali būti aiškiau iš kur ir kada kilo Vytis? Taigi šiemet turime 740 metų nuo Vyčio gimimo. Tai vienas seniausių valstybės herbų pasaulyje.
Antra - skulptoriaus Karaliaus Vytis Vyčio apygardos partizanų atminimui irgi neatitiktų primityvaus ir vulgaraus Bogdano supratimo, tačiau žmonės juo žavisi. Iš meno to ir reikia.
Trečia - tai yra bronzoje realizuota ideja, kuri ir neturi tikslo visiems patikti, tuo labiau praradusiems tautinę ir istorinę sąmonę,-ką akivaizdžiai pademonstravo Bogdanas.

Raigerdas>akliems ir kurtiems        2018-07-13 18:23

Žemiau galite paskaityti mano komentarą apie DESTRUKTYVIĄ KRITIKĄ. Norite destruktyvios kritikos pavyzdžio čia pat komentaruose? Štai jis:
“Abejone     2018-07-13 13:33
O aš suabejojau autoriumi, kad jis tik dabar suabejojo Bogdanu”. Nežinia, kiek iš tikro jam pritarė, bet ten yra 7, kuriems tai patiko. Tegul bus 7, kuriems patiko. Jiems patinka “griovimas”, “ardomoji veikla”, “ko nors menkinimas” ir t.t. Šitie parazitai minta tik tuo. Jie jau nebėra žmonės, nes jų veikla yra nukreipta tik į BEVILTIŠKUMĄ, MIRTĮ, GRIOVIMĄ ir KENKIMĄ. Ir vienas iš tokių jų veikimo metodų arba kenkimo metodų yra DESTRUKTYVI KRITIKA. Kodėl jie taip daro? Atrodo, kad jie nesupranta, kodėl taip daro. Tačiau jie puikiai suparanta, ką jie daro, nes jie turi vienintelį tikslą - numarinti bet KOKĮ GĖRĮ, KAD ĮRODYTI ŽMONĖMS, KAD JO NEEGZISTUOJA.     

Raigerdas        2018-07-13 18:03

Na, Alvydas Butkus labai teisingai padarė, kad nuplėšė nuo Ramūno Bogdano kritiko kaukę. Deja, tiek Rusijoje, tiek Lietuvoje daugybė žmonių nesugeba atskirti konstruktyvios kritikos nuo destruktyvios kritikos. Pavyzdžiui, Kiseliovas per Rusijos TV irgi, neva, “kritikuoja” Ukrainą, JAV ir kt. dalykus, kurie nepatinka Putino šaikai. Rusija turi Kiseliovą, mes turime mini Kiseliovą - Ramūną Bogdaną. Mūsų tautiečiai dar nesugeba suprasti, kad pasaulis susideda ne tik iš pliusų, bet ir iš minusų. Kiekviena tauta turi savo didvyrius ir turi savo niekadėjus. Kova vienų su kitais priverčia evoliucionuoti. Bet jeigu tų mutavusių iš žmogaus į niekadėją veikėjų arba parazitų yra daugiau, tai jie pribaigia tą organizmą ir jis išnyksta visai. Taip buvo su Romos Imperija, taip buvo su Auksiniu Babilonu ir kitomis civilizacijomis. Mirtis ir Gyvybė yra dvi priešingybės, tik dalis lietuvių neša kitiems mirtį, o dalis gyvenimą. Mūsų tautoje niekadėjai nėra kol kas atpažįstami. Juos vadina dviveidžiais. Pagrindinis dviveidžio tikslas yra MIRTIES siekimas savo artimo, kolegos, kaimyno ar bendradarbio atžvilgio. Kada kas nors netikėtai miršta ar suserga sunkiomis ligomis, papuola į nelaimingą atsitikimą, tai galite patikrinti, kad šitas žmogus turėjo iki to kontaktą su dviveidžiu. Niekas mūsų šalyje nesukelia tiek problemų, kiek tai padaro dviveidžiai. Yra teigiama, kad “destruktyvi kritika sunaikino daugiau žmonių nei bet kuris vykęs karas visoje žmonijos istorijoje”. Taip, šitie dviveidžiai yra dažnai kitų žmonių naikintojai ir jie BET KOKĮ VERTINGĄ DALYKĄ gali paversti kažkokiu tai NEIGIAMU ĮVYKIU. Kaip atskirti tuos dviveidžius? Dviveidžio kritika būtinai bus destruktyvi. Destruktyvi kritika:
“Dauguma iš jūsų esate girdėję kažką panašaus į šiuos žodžius: „Man nepatinka, kaip tu atrodai“, „Tavo idėja neįdomi“ arba „Tavo darbas niekam tikęs“. Ši kritika yra nepagrįsta, neargumentuota. Išsakomos tik pastabos, kurios kartais būna net neteisingos, tačiau paaiškinimo, kodėl taip manoma, nėra. Dažnai į šio tipo kritiką nereikia kreipti dėmesio, nes tai tik būdas jus įžeisti, pažeminti, sumažinti pasitikėjimą savimi”. Konstruktyvi kritika:” Šios rūšies kritikos tikslas nėra išpeikti ir pažeminti, o tik pamokyti ir tobulinti kitą žmogų. Šio tipo kritika yra argumentuota ir tiksli su įvairiausiais paaiškinimais ir patarimais”. “„Kritika neturėtų būti pikta ir įžeidžianti iki širdies gelmių; ji turėtų būti nukreipianti, pamokanti ir įkvepianti.“ - R.V. Emersonas. Atėjo laikas išmokti atskirti Blogį nuo Gėrio ir nepainioti jų.

Vilius       2018-07-13 17:59

Puikus, gerai argumentuotas straipsnis!

Jauna močiutė       2018-07-13 16:22

Kai anukai paūgės parodysiu Kryžkalnio motinos paminklo atviruką ir pasakysiu, kad VL įsakymu jį susprogdino. po to nusivesiu prie šVamzdžio parodysiu ką sukūrė Vilnius ir žalio tilto figūrų atvaizdus (nūnai pliką vietą) kurias nugriovė, o po to nusivešiu į Kauną ir parodysiu ką gali sukurti ir pastatyti žmonės. Aš nesu nei istorikė nei menininkė, bet tegu vaikai patys sprendžia kas yra kas.

Misteris       2018-07-13 15:08

Kauno Vytis yra tik įžanga.
Leiskite LIBERASTYNUI išsit riesti iki soties.
Kai kvapai išsivadės- pastatysime ŠVIESOS KARĮ.

Stasys       2018-07-13 14:01

Na, kokį pastatėme, toks ir liks. Kam jau mojuoti kumsčiais po kautynių. Va, herbą, tai galima keisti, tai Seimo valia. Prisipažinsiu, kad dabartinis man nepatinka. Visų pirma, per daug mėlynos spalvos, kuri nebūdinga Lietuvai, labiau slavams, izrailiečiams .... O ir nerealu tai. Buvo Seime ginčų dėl kardo padėties, nutarė “protų bokštai”, kad kardas turi būti gynybinėje padėtyje. O kam ? Tada ir vadinti reiktų. ne Vytis, o Gintis. Vyties kita paskirtis. O ir uodegos padėtis man asmeniškai nepatinka… Atsiprašau, bet man panašiau į kumelę. Tai apie herbą. O tas kur prie Kauno pilies pastatytas, tai tebūnie toks. Kas norės, galės kitur sukurti ir pastatyti kitokį. Panašiai ir su paminklu Gediminui Vilniuje. Aš juo irgi nesižaviu. Paminklai valdovams turi būti didingesni,nes ir mūsų valstybė jų laikais buvo didinga. Na, ir Mindaugo paminklas Vilniuje .... galima apie jį taip pat prieštaringai kalbėti. Kai kas laido kritikos strėles į Vytauto paminklą Kaune. O, va, jisai man patinka. Kai buvau paskutiniu metu prie jo, tai man tik nepatiko prie jo priglausti kažkieno automobiliai. Labai nesiderina….

Abejone       2018-07-13 12:33

O aš suabejojau autoriumi, kad jis tik dabar suabejojo Bogdanu.

be ceremonijų       2018-07-13 11:56

Yra du ne visai tapatūs dalykai- kritika ir intencijos kritikai.
Intencijos yra glaudžiai susiję su kritikuotojo priklausymu tam tiko požiūrio, konkrečių tikslų siekiančiai grupei.
Be abejo, R. Bogdanas yra “pažangiai- moderniųjų”, liberastinės stovyklos atstovas. Bogdano teiginiuose yra kvailų dalykų, pvz tezės apie kažkokį “panašumo” į herbą, atseit būtinumą, kas yra visiškas nonsensas.
Tuo pačiu R.B. sarkazmuose tikrai yra nemažai taiklių pastebėjimų, į kuriuos šio straipsnio autorius arba apskritai vengia atsakyti, arba tai daro
labai silpnai, o dažnai ir nevykusiai.
Liberastų intencija yra apskritai priešintis lietuybės ir valstybingumo simbolių viešam įsitvirtinimui. Globalistinių padugnių tikslas yra naikinti tautas ir nacionalines valstybes.
Tačiau reikia atrasti stiprybės ir nemeluoti sau, pripažinti, jog sakalauskinė  statula tiesiog irgi diskrefituoja Vytį kaip simbolį, bei suteikia bogdanams ir Co daugybę peno kalbėti, jog tautinio krikščioniško valstybingumo siekėjai yra buki ir primityvūs padarai.
Žala kurią padarė ir ilgai darys nevykusio balvono išstatymas Kauno pilies papėdėje yra didelė. Tik stiprieji gali leisti sau pripažinti karčią tiesą.
Deja, lietuviai kol kas yra labai silpni. Todėl liberastynas tik trina rankeles.
Šis straipsnis nestiprina Vyties simbolio pozicijų, jis toliau lieja vandenį ant antilietuvybinės propagandos malūnų.
Patarimas ponui autoriui- jeigu tamsta nesugebi, geriau patylėk ir neblogink ir taip prastos padėties.

Komentarai, nusiųsti pas nykštukus

J--- be komentarijui       2018-07-15 19:53

O ko tikėjaisi rašinėdamas pievas?
Kad gaiščiau laiką mandagybėms tam kuris lenda į viešumą neturėdamas proto?
Su mulkiais nesicackinu.
Patarimas- arba bent kiek mąstyk rašydamas, arba nerašinėk nesąmonių.
Tavo apeliacijos į publiką yra protinės bejėgystės šiaudas.
Na, prisirankiosi tokių pat durnelių “laikų”- kas iš to?
Nulius galima sudėti, pliusuoti, nulius galima dauginti iš belekiek.
Šimtas mulkių pritariančių mulkiui?
Jeigu nuo to tau geriau, negaila, pasijusk laimingu:)

Vilius > J       2018-07-15 19:15

“pats net nenutuoki kas tai yra”
“Tamsta visiškai bukas”
“ta apgailėtina parodija yra “laisvės karys”
” turginiu “skoniu” besivadovaujančio plebso”
“negerbiu bukų, diskusijoje argumentų nesuvokiančių ir nepripažįstančių liumpenų.”
“Tokiems kaip tu, “Viliau”, nesirengiu ir nesistengsiu patikti ir įtikti.
Nes esi tiesiog visiškas kvailys.”
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Be komentarų smile

Viliui       2018-07-15 17:40

Pone, ar tik raides pažįstate ar mokate ir skaityti?
Tamsta labai vikrus mane mokyti teksto suvokimo, nors pats net nenutuoki kas tai yra.
Diskuras apie herbą yra tik kontekstinis. Niekur neteigiau, jog ta statula prasta, kad ” ne taip atkartotas LR herbo raitelis”.
Tamsta visiškai bukas, arba tyčia iškraipai mano teiginius.
Pigu ir šlykštu.
Labai aiškiai pasisakiau apie ir Laisvės Karį kurio toje Kaune pakeptoje statuloje, deja niekaip neįžiūriu.
Tai, kad tamstai ta apgailėtina parodija yra “laisvės karys”, čia jau ne mano problema.
Neprivalau pripažinti “daugumos”, ypač turginiu “skoniu” besivadovaujančio plebso, nuomonės, nes Tiesa nenustatoma vulgaria balsų dauguma.
Neprivalau gerbti ir negerbiu bukų, diskusijoje argumentų nesuvokiančių ir nepripažįstančių liumpenų.
Tokiems kaip tu, “Viliau”, nesirengiu ir nesistengsiu patikti ir įtikti.
Nes esi tiesiog visiškas kvailys.
.
J.


Rekomenduojame

Tariasi peliukai prieš rinkimus…

Liudvikas Jakimavičius. Rinkimų sufleriai

Vytautas Radžvilas. Susigrąžinkime savo Lietuvą!

Audrius Bačiulis. Vytautai – Patirtis ir Energija, arba Už ką aš balsuosiu

Smulkieji verslininkai ir Nacionalinis susivienijimas pasirašė visuomeninį susitarimą

Liudvikas Jakimavičius. Balsuokim protingai

Andrius Švarplys. Užvis svarbiausia – stabdyti valstybę, kad ši nesikištų į privačią žmogaus sferą

Vytautas Sinica. Išmesto balso mitologija

Ramūnas Aušrotas. Partijų programinės nuostatos ir iniciatyvos, prieštaraujančios krikščioniškai pasaulėžiūrai

Augminas Petronis. Tokia mąstysena – ‘viskas, ką jūs apie save žinot, yra tapatybės’ – tikėjimui naikinančiai žalinga

Aleksandras Nemunaitis. Esame už žodžio laisvę ir prieš politkorektiškumą

Algimantas Rusteika. Konservatoriai nutarė reklamuotis pas savus?

Katalikiški balsavimo principai

Liudvikas Jakimavičius apie žiniasklaidą

Seimo narių balsavimų gyvybės ir šeimos klausimais apžvalga

Ar egzistuoja laisva valia? Vytauto Sinicos atsakymas

Algimantas Rusteika. Jei balsuosi už mažus, „tavo balsas prapuls“

Liudvikas Jakimavičius. Gražus rudenėlis ir rinkimų aritmetika

Ramūnas Aušrotas. Istorinės savimonės pabaiga

Neredaguota.lt. Vytautas Sinica: Kova dėl istorijos

Vytautas Radžvilas. Baltarusija: į laisvę ir demokratiją Putino glėbyje?

JT Orhuso konvencijos priežiūros komitetas pripažino: Lietuvos Respublika pažeidė Orhuso konvenciją

Mokytojai iš Kvetkų, Pandėlio, Papilio premjerui Sauliui Skverneliui: Pagal galimybes ištaisykite padarinius savo didžiosios klaidos

Spalio 6 dieną bus atidengtas antkapinis paminklas Adolfui Ramanauskui-Vanagui

Vygantas Malinauskas. Krikščioniškas pasirinkimas

Geroji Naujiena: Kad ir mes duotume vaisių

Andrius Švarplys. Cukrus, Linai

Algimantas Rusteika. Susipažinkime – naujoji, modernioji, nuostabioji, jaunoji LSDP karta

Gediminas Kulikauskas. Istorikas: „Dešimt kautynių“ – kitokia knyga apie partizanus

Algimantas Rusteika. Apie kritinę masę

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.