Nerasta rubrikos, Istorija, Religija ir filosofija

Algirdo Patacko atminimui: Letas Palmaitis. Seniausias tikėjimas ir baltų monoteizmas (IV)

Tiesos.lt redakcija   2016 m. balandžio 5 d. 18:29

11     

    

Algirdo Patacko atminimui: Letas Palmaitis. Seniausias tikėjimas ir baltų monoteizmas (IV)

Pagerbdamas šviesų Bičiulio atminimą kalbininkas ir religijų tyrinėtojas Letas Palmaitis tęsia svarstyti Algirdui Patackui itin rūpėjusį klausimą dėl Lietuvos kelio, kur, jo įsitikinimu, yra įmanoma suderinti krikščionybę ir pagonybę. Pirmąją dalį skaitykite ČIA, antrąją – ČIA, trečiąją – ČIA.

Ketvirtoji dalis

Indėlio į religijų evoliuciją datavimas

Belieka paskutinis, bet itin svarbus klausimas. Ką turėtume galvoje mėgindami įsivaizduoti baltų religijos indėlį į pasaulio religijų chronologinę evoliuciją? Kurį baltų laikotarpį, kurių baltų? Indėlis į ikikrikščionišką monoteizmą būtų indėlis nebent tada, jei būtų datuojamas ikiabraominiu laiku, t.y. vėliausiai – apie XX a. prieš Kristų, t.y. kada dar tebeegzistavo prabaltoslavogermaniškas tarmių bendrumas. Mintis, kad archajiškiausią kalbą turi atitikti ir archajiškiausia religija, savaime yra teisinga, nes religija yra dvasinio gyvenimo ir pasaulio suvokimo reiškinys, panašiai kaip ir kalba, kuriõs sąvokos išreiškia pasaulio suvokimo ypatumus. Ši mintis anaiptol ne lygi primityviam teiginiui, neva baltų prokalbę turi atitikti ir baltų protautė, nes tauta yra istoriškai susidaranti bendruomenė, kurios pagrindas gali būti net ir kalbiškai negiminingos gentys (plg. latvius), o šiuolaikinė genetika leidžia tai atsekti. Mes tik žinome, kad baltoslaviškai kalbėjusioms gentims priklausė ir būsimieji slavai, tačiau genetiškai net ir baltakalbiai žmonės netapatūs. Kita vertus, ką rodo vadinamieji suomių „skoliniai“ iš baltų, kuriems priklauso elementariausi ir būtiniausi žodžiai, kaip dangus (suomių taivas), žalias (estų haljas), geltonas (suomių kelta-inen), šienas (heinä), daržas (tarha), sėkla (siemen), šarka (harakka), avinas, ėr(iuk)as (oinas, jäärä), piemuo (paimen), siena (seinä), ąsa (ansa), ratas (ratas)“ ir t.t.? Tokie pagrindinio leksinio fondo žodžiai negali būti ištisomis kategorijomis skolinami (plg. suomių talkoo-t ‘talka’ ir „vokiečių“ „skolinį“ Rytprūsiuose Babeigtuwis ‘pabaigtuvės’). Jie, be abejo, rodo ne skolinius, bet simbiozę vos ne ant baltiško pamato, o tai turėjo būti ne vien labai senas, bet ir labai ilgas laikotarpis. Kita vertus, baltų kalbų archajiškumas ir paties žodžio D-vas giminystė graikų Dzeusui, romėnų Jupiterio vardo pirmajam sandui rodo į tokią senovę, kuriai vargu ar galima taikyti kokio nors konkretaus etninio darinio apibrėžimą. Tuo laiku vargu ar įmanoma apskritai atskirti, kur baltų, o kur indoeuropiečių prokalbė (jos vėlyvesnių pakopų lokaliniai dariniai), suvokiant prokalbę ne kaip vadovėliuose sunormintą gramatinę sistemą, bet kaip įvairiausių tarmių kontinuumą. Manyčiau, šiuo atveju negalėtume kalbėti apie būtent baltų dvasinius indėlius, jau neminint pralietuvių, nes net kalbinis skirtumas tarp lietuvių ir latvių nėra senesnis nei koks nors šeštas Kristaus eros amžius, o galutinis baltų ir slavų prokalbių išsiskyrimas (ne istorinių genčių susidarymas!) galbūt senesnis mažiau nei dar tūkstantmečiu.

Išvados

Kad ir kaip vėlai yra paliudytas žodis Aukštėjas, jis, be abejo, priskirtinas prie duomenų, gautų tyrinėjant įvairiose archajinėse tikybose paliudyto „pirminio monoteizmo“ liekanas. Tačiau Aukštėjo analizė atskleidžia ne kreacinį monoteizmą, žinomą vien tik iš abraominių religijų, bet panteistinį. Juo labiau negalima čia įžiūrėti dar ikikrikščioniškų laikų indėlio į monoteistinę koncepciją, t.y. konkuruojančio su abraominiu apreiškimu. Tokios kalbos būtų tik romantika, deranti prie Palemono mito arba net prie Maironio epochos, kada buvo būtina pažadinti tautoje savo vertės pajautimą. Deja, laikui bėgant šis gana gerai vykęs pažadinimas pavirto maironizmu – lietuviai ėmė laikyti D-vo leistą kalbinį archajiškumą vos ne tautos indėliu į pasaulinę kultūrą.

Šie priekaištai netaikytini Algirdui Patackui, kuriam reikia padėkoti vien už tai, kad įvedė Aukštėją į Lango–Schmidto surinktų archajinio monoteizmo liekanų korpusą, ir net už tai, kad paneigdami Aukštėjo ryšį su kreaciniu monoteizmu, regime ir loginį absurdą siekiančias maironizmo viršūnes, o tai padeda įveikti laiko nebeatitinkančią romantiką, klaidinančią net ir kilniausius tautos atstovus.

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Na taip       2016-04-7 8:53

Sprendžiant iš vertinimų - straipsnis išties aktualus. Man, kažkuria prasme Palmaitis primena Purą, abu iniciatyvūs, ambicingi, atkaklūs, tik skirtumas tame, kad vienas mokytas kitas ne. Galutiniame rezultate vis tiek piš....

ne upsas>Upai 2016-04-5 22:43        2016-04-6 23:35

meginote poteksteje pakabinti tam upsui grasinima, bet matyt pats nesuvokiate, kad nei upos, nei pupos, nei dar kokios ...upos izeisti ar pazeminti garbe ir oruma neimanoma.
Nera vardo pavardes, - nera subjekto.
Tiek teises pradziamokslio gresmingajai upai.

Ash       2016-04-6 16:00

Vikipedia, laisvoji enciklopedija - Ar dievas turėjo žmoną :

Did God Have a Wife?
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search Asherah

” Did God Have a Wife?: Archaeology and Folk Religion in Ancient Israel, (Eerdmans, ISBN 0-8028-2852-3, 2005),[1] is a book by Syro-Palestinian archaeologist William G. Dever, Professor Emeritus of Near Eastern Archeology and Anthropology at the University of Arizona. Did God Have a Wife? was intended as a popular work making available to the general public the evidence long known to archaeologists regarding ancient Israelite religion: namely that the Israelite god of antiquity (before 600 BCE), Y a h w e h , had a consort, that her name was A s h e r a h, and that she was part of the Canaanite pantheon…”

Kam        2016-04-6 13:07

Kam įdomu pasižiūrėkit dok. filmą ” Ar Dievas turėjo žmoną”, yra internete.
” Didžioji Lietuva. Lietuvių kalbos istorija” visas dalis.

Apuokiukas       2016-04-6 7:45

Cha cha, apie monoteizmą kalba pasekėjai tos religijos, kurios pirmtakai garbino Dievo žmoną - Ašerą...

Upa       2016-04-5 23:43

To “upsui     2016-04-5 19:56” rašote “ei, slėpkis tik su savo upanušašūdžiais, sektante.”
Informuoju Jus komentatoriau “upsui     2016-04-5 19:56” kad nesu sektantas ir prašau neskleisti tikrovės neatitinkančios informacijos.

upsui       2016-04-5 20:56

ei, slėpkis tik su savo upanušašūdžiais, sektante.

Upa       2016-04-5 20:11

Ant Upanišadų pastatytos kitos religijos. Upanišadų kertinis akmuo - AUM, centrinis U pagrindinis ir aukštesnis už kitus du, juos jungia ketvirtas elementas nenusakomas… O dabar pasižiūrėkit į kryžių ir centre prikaltą Jėzų Kristų, į Gedimino stulpus… 
(Upanišados parašytos iki Kristaus)

dar       2016-04-5 20:01

dar galėjo parašyti apie lietuvišką  žodį gelb-ėk ir anglišką ” help”

Raštai       2016-04-5 19:53

Dėl baltų monoteizmo: Šventas raštas duoda paaiškinimus apie dievo tikrinį vardą, ir Jėzaus Kristaus pareigas bei kam tarnavo Kristus ir rašoma Šventame rašte kad J. Kristus Jahvės tarnas, Dievo tikrinis vardas Jahvė Šaltinis “Šventas raštas”  pusl. 2128, 2105.
Krikščionybę  į Lietuvą atnešė Jogaila pagal Šapokos knygą ” Lietuvos istorija”
Tai prie ko čia Maironis? Tikslu pažeminti? 

sald       2016-04-5 19:31

straipsnyje visiškai nepaliestas sanskrito ir lietuvių kalbos panašumas…
O tas straipsnyje “Aukštėjas” pagimdė klausimą kada, kokiu pagrindu, kaip   atsirado žodis Aukštaitija, nes senesniuose istoriniuose šaltiniuose tokio žodžio apibūdinančio teritoriją neradau…


Rekomenduojame

Simonas Jazavita. Apie Prezidentus ir Antano Smetonos paminklą Vilniuje

Darius Alekna. Tai kas ten sakė, kad ne vieta buvo pagrindinis LEU sunaikinimo motyvas?

Andrius Švarplys. Politinis sentimentalumas yra amoralus ir antidemokratinis – jis išreiškia ne užuojautą, o politinį interesą

Geroji Naujiena. Palaiminti, kurie Jam sugrįžtant budės

Popiežiaus interviu italų dienraščiui: Europa, migracija, ekologija

Povilas Urbšys. Tai – elementarus vaivorykštinis fašizmas

Vykintas Vaitkevičius. Iš miego pakilusi Gedimino pilies kalno kariuomenė

Vidmantas Valiušaitis. Nėra to blogo, kas neišeitų į gera

Į laisvę“ studijų savaitgalis „Quo vadis, Lietuva?“

Robertas Grigas. Ar esame gėlininkų tauta?

Dalius Stancikas. Kaip išnarplioti Šimašiaus mazgą

Reportažas iš 5-ųjų Monsinjoro Alfonso Svarinsko mirties metinių paminėjimo Partizanų parke

Tomas Baranauskas. Manote, kad bent A. Ramanauską-Vanagą jau paliko ramybėje? Manykite iš naujo…

Tiesos.lt žinia skaitytojams, kuriems šiuo metu esame nepasiekiami: mes veikiame, kliūtis žadame įveikti, lauksime Jūsų sugrįžtant

Algimantas Rusteika. Laisvės dykai niekas nedalina

Dar vienas reportažas iš mitingo „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Šarūno Valentinavičiaus vaizdo įrašas)

Prof. Alfonsas Vaišvila. Nuo „tautos suvereniteto“ praktikoje slaptai pereinama prie valdžios suvereniteto

Nuo bačkos. Aplinkos ministerija: „Nevykdant pagrindinių miškų kirtimų, miškai prarastų tvarumą“

Nuo bačkos. Nerijus Mačiulis: Naujausia skurdo statistika neleidžia abejoti – Lietuvoje jau sėkmingai kuriame gerovės valstybę

Lietuvos žydų bendruomenių viešas pareiškimas dėl LŽB pirmininkės Fainos Kukliansky veiksmų

Raimondas Navickas. Įspūdžiai iš mitingo

Mitingas „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Juozo Valiušaičio vaizdo įrašas)

Arūnas Gumuliauskas: „Istorinės atminties politikoje negalima įsivelti į „paminklų mainus“

Valdas Vasiliauskas. Žvelkite giliau ir plačiau

Protesto koncertas „In memoriam Jonui Noreikai-Generolui Vėtrai“

Prof. Alfonsas Vaišvila. Visuomenės perkeitimas: daiktus vadinti netikrais vardais, dezorientuojant ir demoralizuojant ją

Andrejus Gaidamavičius. Punios šilas – padėkite gelbėti!

Gintautas Kniukšta. Ne, prezidente, jūs Lietuvos miškų neparduosite

Rasa Čepaitienė. Apie marginalus

Valdas Vasiliauskas. Amžinas nepriklausomybės ir demokratijos susikirtimo taškas. Neįmanomybės istorija: nuo Vasario 16-osios iki Kovo 11-osios

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.