Dienos aktualija, Istorija, Demokratija ir valdymas

Algimantas Rusteika. Pabaigos pradžia

Tiesos.lt redakcija   2020 m. liepos 21 d. 21:05

10     

    

Algimantas Rusteika. Pabaigos pradžia

Kiekvienas šimtmetis turi centrinį įvykį, kurio pasekmės būna visų kitų istorinių įvykių svarbiausia priežastis. Devynioliktasis amžius – prancūzų revoliucijos ir Napoleono karų pasekmių sukurtas šimtmetis. Dvidešimtasis – Europos imperijų žlugimo ir rusų revoliucijos sukeltų pasaulinių įtakų persidalinimo karų epocha. Kokiame amžiuje gyvename ir gyvensime mes?Baigėsi socializmo ir kapitalizmo kovos ir ilgai sektos pasakos apie kokią nors konvergenciją į ateities industrinę civilizaciją, nes socializmas numirė ir jo niekur nebėra. Rusijoje dabar daugiau laukinio kapitalizmo nei pseudosocialistiniuose Vakaruose. Visi mums kasdien transliuojami kovos su komunizmu baubai – tik propagandinė kova tarp stambiųjų pasaulio valstybių, jų grupuočių ir jas valdančių klanų, o ne tarp socialinių sistemų. Kinijos savo geopolitinių apetitų interesams išlaikoma šiaurės Korėja tėra istorinės tragikomedijos butaforija.

Visą pasaulį apraizgiusios transnacionalinės korporacijos ir tarptautiniai bankai, verslo grupuočių supirkta, valdoma, politikoje didžiuliu mastu naudojama žiniasklaida – ir viskas neatskiriamai susiję su politiniais klanais ir grupuočių kova dėl įtakos sferų – tai klasikinis imperializmas. Šiuolaikiniame etape įgijęs naujų bruožų ir galimybių, tačiau bebaigiantis jas išsemti iki dugno.

Iki aukso standarto pabaigos pasaulio ekonomikoje dar galiojo tvarūs ekonominiai dėsniai ir tam, kad verslai išliktų ir vystytųsi, buvo būtina, kad visos jų paslaugos ir prekės būtų nupirktos realiais pinigais. Įvedus tuščių dolerių spausdinimo standartą ir vis didėjančias, visuotines vartojimo paskolas, atsiskaityti tapo galima būsimomis pajamomis, jas nukeliant vis toliau į ateitį. Godulys turėti tai, ko dar neužsidirbai, sukūrė vartotojų civilizaciją, kurios ekonomika turi nuolat, be perstojo, iki begalybės augti ir augti, o bet koks stabtelėjimas sukelia krizes ir griūtis.

Vis didėjanti prekių, paslaugų ir pramogų masė ir vis didesni paskolų mastai užtikrino korporacijoms ir bankams vis didesnius, plėšikiškus pelnus. Didėjo atskirtis, vis didesnė dalis visuomenės turto telkėsi vis mažesnio rato žmonių tarpe. Paskolomis supančiota ir bankams įsipareigojusi, formaliai laisva visuomenė darėsi vis labiau realiai priklausoma ir nuo bankinio kapitalo, ir nuo valdžios, vis labiau paklusni ir prisitaikėliška.

Ir tada taip susiklosčiusios, iš principo šimtu procentų kapitalistinės sistemos stabilumui išsaugoti buvo pasitelktos grynai socialistinės politikos priemonės. Dalį viršpelnių perskirstant per vis didėjančią pašalpų sistemą tapo įmanoma laikinai išvengti socialinės įtampos ir sprogimų. Tačiau buvo užaugintos ištisos parazitiškai gyvenančių, dar labiau tas įtampas didinančių liumpenų kartos, o socialinės apsaugos sistemos stabilumui išsaugoti pasitelkta masinė emigracija.

To neįmanoma buvo padaryti, nelaužant susiklosčiusių pažiūrų ir tradicijų sistemos ir nesukeliant masinio žmonių pasipriešinimo, todėl buvo imtasi visų įmanomų priemonių visuomenėms fragmentuoti, supriešinti ir suskaldyti. Tam pasitelktos kraštutinės kairuoliškos teorijos ir praktikos, orientuotos į žemiausius instinktus ir tradicijų, trukdančių naujajam imperializmui išlikti, atsisakymą. Bet kokių, kad ir mažiausių socialinių grupių teisių ir laisvių suabsoliutinimas ir visuotinės kaltės už tai, koks esi, įteigimas – kas gali būti geriau, norint priversti žmogų atsisakyti laisvės būti savimi?

Taip per porą dešimtmečių Vakarų pasaulyje susiklostė, įsivyravo ir globaliai paplito paradoksali, netgi labai įdomi ir savotiškai juokinga sistema, paremta kapitalistinio imperializmo ekonomika bei politika ir modernizuota socializmo etine bei kultūrine ideologija. Sąlyginai, kol nerastas geresnis pavadinimas, įvardinkime ją socialliberalistiniu imperializmu.

Mūsų epochos esmė – socialliberalistinis imperializmas ekonomiškai išsisėmė ir nebegali generuoti nei korporacijų pelnų tolimai perspektyvai, nei pasaulio politinio ir karinio stabilumo bei ateities. Donaldo Trumpo garbė ir tragedija tokia pati, kaip Michailo Gorbačiovo – tai žmogus, anksčiau už kitus suvokęs sistemos žlugimą ir bandantis ją išgelbėti. Bėda ta, kad žlugusios sistemos išgelbėti neįmanoma.

Neįmanoma nei sugrąžinti šviesius aukso standarto laikus, nei atkurti izoliacionistinę ekonomiką, nei atgaivinti pramoninį Amerikos kapitalą panaikinant bankinio kapitalo koncentraciją ir įtakas. Neįmanoma grįžti į ekonominę ir politinę praeitį, jokio argumentuoto ateities modelio kol kas nėra, o dabartinis kelias, kuriuo einama – į Vakarų civilizacijos pražūtį. Tą suprato visi, tačiau nei D.Trumpas, nei niekas kitas jokio plano ir naujo tikslo neturi.

Tragiška tai, kad Rytų šalys su tokiu pačiu imperialistiniu ekonomikos modeliu, tačiau turinčios labai koncentruotą valdymo sistemą, nedemokratišką, autoritarinę praeitį, tradicijas ir dabartį, šios ateinančios krizės metu gali būti stabilesnės politiškai. Ir priešininkams prarandant galią greičiau už jas – geopolitiškai pasiekti net pergalių. Sau mirties nuosprendžius nesiliaujančios pasirašinėti ES politikos kontekste tai beveik neišvengiama ir mums nežada nieko gero.

Na taip, dabar koks protinguolis paklaus: ką daryti? Nežinau. Tik tiksliai žinau, kad socialliberalistinis imperializmas miršta ir niekas nežino, kas ir kaip bus. Jokių patirčių ir kito modelio, kaip kad buvo žlungant sovietiniam imperializmui, pasaulyje šiuo metu nėra. Nuo susideginimo naujo perdalinimo beprotybėje kol kas saugo tik visuotinio susinaikinimo galimybė – sekmadieniais pasimelskime už branduolinio ginklo kūrėjų sielas.

Aišku tik tiek, kad bus einama bandymų ir klaidų keliu, be jokio plano, ir šis kelias bus sunkus, prieštaringas ir gali būti kruvinas. Nors kiekviena bobutė prie bažnyčios pasakys, kad jei bent pusę lėšų, išleidžiamų ginklams ir pusę korporacijų pelnų būtų atiduota pasaulio ir savo pačių anūkų ateičiai – jie patys nei kiek nenukentėtų, o Vakarų civilizacija būtų išgelbėta. Bet jie neatiduos nei cento.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Niekuo        2020-07-23 16:51

nesusaistyto isipareigojimais siuolaikinei ziniasklaidai autoriaus puikus straipsnis.Kokioje tv, ar portale rastume tokiu minciu ir ismastymu.Aciu autoriui.

santa barbara       2020-07-22 22:28

“Pabagos pradžia”, 1729-ji serija.
laukite tęsinio.

> 2020-07-22 9:24       2020-07-22 14:29

jo,jo Kisa Vorobjaninovai, t. y. juliau Milaiti, tie „profesoriai (is Lietuvos)nusisneka atsakanciai”, jie absoliutūs dezizistai!
Pone Kvankstai, patanpšnnokite julesaitei per užpakalinę „bakchanaliją”, juk ji(jis) to nusipelno smile?!

rusiški pezalai       2020-07-22 13:09

iš kokio nors rusiško saito nusikopijavo rusteika.
kvailos mintys - nieko protingo ruskeliai negali pasakyti.
skaudžiausia, kad daugelis iki šių dienų garbina tuos nabagus ruskelius.

Bijunelis       2020-07-22 11:50

Jei rasoma taip ,kad reikia skaitant galvoti ir mastyti,tai iskart tampa neidomu.Proto skurdas Lietuvoje.Patiekalas turi buti pilnai paruostas-apie viska turi buti jau pagalvota.Geriau jau kad butu ir sukramtyta-liks tik praryti.Kur gali nueiti nemastanciu individu banda.Nieko nesukurta,tik kopijota ir vogta.Valdzioje zmones nesugebantys kurti.Jie tik kalba padarysime taip ,kaip Svedijoje,Vokietijoje…ir t.t.“kam israsdineti dvirati"Stai ir p.Rusteika,kai raso sukramtytas mintis-komentaru simtai,o parase pusfabrikati -komentaru keli.Durniu salyje viska sprendzia -durniai,o protas joje yra opozicijoje ir niekinamas,nes galioja demokratija.

Kis       2020-07-22 9:24

va cia tolkovas straipsnis,o profesoriai (is Lietuvos)nusisneka atsakanciai,jie makaules prigrustos slamsto ,kuris jau seniausiai prasmires o i gyvenima taip ir nesugeba pramerkti akiu

StasysG       2020-07-22 7:55

cit. “Tą suprato visi, tačiau nei D.Trumpas, nei niekas kitas jokio plano ir naujo tikslo neturi.”——Tokį planą ir tikslą  turi K i n i j a.    Apie tai “R”-je prof P Gylys išaiškino: “Pradėsiu nuo Kinijos pamokančio pavyzdžio. Šioje valstybėje jau keletą dešimtmečių taikomas mišrios ekonomikos modelis. Jame sėkmingai derinami rinkos, kapitalizmo, iš vienos pusės, ir viešojo, valstybinio sektoriaus, iš kitos pusės, pranašumai. Jų sistema vadinama įvairiai - „valstybinis kapitalizmas“, „socializuota rinka“ ir pan. Kaip jų sistemą bevadintume, ji akivaizdžiai pasiteisino. Šalis yra valdoma makroekonominiu lygmeniu, gali realizuoti ilgalaikes strategijas, sėkmingai įveikia skurdo problemą. Deja, Lietuva nuėjo laukinio kapitalizmo keliu ir, turėjusi geresnes nei Kinija starto pozicijas, yra kamuojama skurdo, nelygybės, teisingumo deficito. Dėl to patyrėme masinį gyventojų egzodą, evakuaciją iš šalies.

Teisingas       2020-07-22 7:52

Išsamiai aprašyta analizė, kiekviena epocha turi savo spalvą, bet ,,avelių’’ ganymas išlieka nepakitęs, ateina laikas kada ,,avelėms’‘,  kaip ir Tvanksas pastebėjo bus įsiūtas čipas, ir ganymas lengvėja, galų gale laukia,  scenarijus aprašytas Holivudo, ir demonstruotas filmas ,, Absoliutus blogis’‘.

Jules       2020-07-22 6:25

Tai labai realu - lietuviai renkasi savižudybę, o gaila, pone Tvankstai. Nenorėčiau, kad Jūs būtumėte teisus, bet jūs teisus, nebent kas nors šitą politinę bakchanaliją sustabdytų.

Tvankstas       2020-07-21 23:06

Viską išgelbės vakcinavimas su čipais, kai bus galima žmonėms nutraukti gyvybes pagal kompiuterines programas per 5G ir viskas vyks tvarkingai - laidosimės vieni kitus gražiai. Prasidėjo III pasaulinis karas, šį kartą virusologinis ir prieš 7 mlrd. nereikalingų žmonių, todėl nieko keisti niekas nenori ir nenorės, susigūžę lauks savo paskutiniosios.


Rekomenduojame

Audrius Bačiulis. #Sorososus_vulgaris

Vinco Kubiliaus reportažas iš Simono Daukanto aikštėje vykusios tradicinės „Tie-SOS!“ akcijos

Vytautas Sinica. „Politikai, kurie tokiam diktatui nusileistų, laikytini nebent vasalais, bet ne tautos atstovais demokratinėje valstybėje“

Vytautas Radžvilas. Valstybė prieš Albiną Kentrą

Pagerbta pirmoji sovietų okupacijos auka

Andrius Švarplys apie Tėvynės Sąjungos programą: „Čia ne konservatizmas, čia yra grynasis liberalizmas“

Vincentas Vobolevičius. Kaip vertinti politikų apklausas? – partijų atsakymų „Artumai“ apžvalga

Vytautas Sinica. Fasadinė demokratija Lietuvoje: rinkimai tik tiems, kas jau Parlamente

Gintaras Furmanavičius.· STT nerimsta

Ramūnas Aušrotas. Viskas, ką jūs turite žinoti apie Laisvės partiją

Andriaus Švarplio replika: Tuomet buvo šūkis „Visa valdžia Taryboms!“ O dabar…

Algimantas Rusteika. Garsėjantis kompų šnaresys ir klaviatūrų barškėjimas, negęsta ilgai langai redakcijose

D.Stancikas: „Lietuvos istoriją pasauliui privalome rodyti ne žydo, ruso ar amerikiečio, bet lietuvio žvilgsniu, nes niekas kitas už mus to nepadarys“

Nuo bačkos. Virginijus Sinkevičius: Europa bus pavyzdys pasauliui

Andrius Švarplys. Partijos: tarp progreso ir tradicijos – partijų atsakymų „Artumai“ apžvalga

Povilas Urbšys. „Seimo sesijos pradžia su dviveidiškumo kauke“

Robertas Grigas. Smirsteli kažkuo netikru. Net jei ten yra tiesos

Nida Vasiliauskaitė. Tu ką, [mulki,] humoro nesupranti?!

Ramūnas Aušrotas. Darbuotojas yra nei vyriška, nei moteriška sąvoka. Tėtis ar mama – yra

Gintaras Furmanavičius. Ar čia tik aš vienas toks nesupratęs ir nesusipratęs?

Audrius Bačiulis. Kaip manot, į kurią šalį IT darbuotojai ketina emigruoti nuo prakeiktos Lukašenkos diktatūros?

Prof. Kęstutis Skrupskelis: kaltę privalu įrodyti

Geroji Naujiena: Kad ir mums būtų atleista

Vytautas Radžvilas. Apie „sociologinę demokratiją“, arba TS-LKD – mūsų epochos protas, garbė ir sąžinė?

Ramūnas Aušrotas. Kas yra ir ko nėra paskutinėje rudens sesijos Seimo programoje?

Audriaus Bačiulio replika: O dabar įsivaizduokime…

Nuomonė: Neringa Venckienė. Lietuva nesiskiria nuo Rusijos

Algimantas Rusteika. Jie pralaimėjo, tik dar nei jie, nei mes to nesupratom. Supraskim

Vytautas Radžvilas. „Pagal šiandien teisiančius rezistentus, turime tapti mankurtais“

Laimonas Kairiūkštis. Olimpo dievai akli: lietuviškas švietimas

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.