Įžvalgos

Alfonsas Vaišvila. Ką norima pasakyti „Bunkerio“ simboliu?

Tiesos.lt siūlo   2017 m. lapkričio 29 d. 21:55

16     

    

Alfonsas Vaišvila. Ką norima pasakyti „Bunkerio“ simboliu?

Pozicija.org

Lukiškių aikštė – pagrindinė Lietuvos aikštė. Ji pirmiausia – politinė erdvė su išskirtiniu turiniu. Todėl jos sutvarkymo ir Laisvės kovų įamžinimo „memorialo“ projektas, laimėjęs konkursą, ir jį lydintys autorių komentarai apie „pramogų erdves“, „vaikų žaidimus“… daugiau negu nustebino. Pasirodo Laisvės kovas ir jų dalyvius simbolizuos „Bunkeris“.

Bunkeris – tai slėptuvė, slaptavietė. Vadinasi, projekto autoriai nori mums ir visam pasauliui pasakyti, kad partizanai tik slėpėsi, „sunkiai gyveno“.

Tai gal jie – ne kovotojai, o tik slapukai. Todėl ir pats paminklas skiriamas ne laisvės kovoms, o, bunkeriuose besislapstantiems.

Slapukai, suprantama, nieko negali iškovoti, nes jų tikslas – ne aktyviai veikti, o slėptis, rūpintis tik savo asmeniniu saugumu. Taip pažeminti mūsų laisvės kovotojų nedrįso net sovietai.

Bunkeris gali būti partizanų buities, bet ne kovos ir į ja kvietusios idėjos simbolis. Tai siaurai buitinis, be apibendrinančios, kviečiančios ir uždegančios minties statinys ir dėl to neturintis net simboliui būdingų požymių.

Bedvasio paminklo kūrėjams, matyt, buvo sunkų suvokti ir išreikšti ano meto tūkstančių laisvės kovotojų dvasinį pasiryžimą žūti, bet nevergauti, kelti Tėvynės laisvę aukščiau savo asmeninės laimės.

Šis paminklas greičiau yra paminklas ne laisvės kovoms, o paminklas nūdienos žmogui, vengiančiam giliau mąstyti, viską vertinančiam per pramogų, asmeninės naudos pirmumo prizmę ir nesuprantamai žiūrinčiam į kiekvieną, keliantį bendrą interesą aukščiau asmeninio. Jis liudija, kaip sunku peržengti bedugnę, skiriančią save aukojusius pokario laisvės kovotojus nuo šiuolaikinio hedonistinio žmogaus vartotojo, ieškančio ir laisvės kovų pavaizdavime eilinės pramogos.

Vieną tokį beprasmį ir bedvasį meno „šedevrą“ (santechnikos vamzdį) jau turime. Bet jį galima pakęsti, nes jis nieko nesimbolizuoja, tik patį autorių ir beskonybę. O čia turime reikalą su lietuvių tautai ypatingos svarbos idėja. Todėl kyla klausimas, ar ir jos atžvilgiu turime būti lygiai taip pat abejingi, kaip ir ano atžvilgiu?

Tauta, kuri nenori statyti paminklų, kurie skatintų ją mąstyti apie laisvę, kurie neprimintų esantiems ir ateinantiems apie laisvės kainą, jos svarbą, šiuo nenoru galbūt siunčia pasauliui žinią apie užslėptą savo abuojų laisvei.

Šiuo paminklu norima pokario kovojusią lietuvių tautą nužeminti iki besislapstančios. Gal tuo norima ir ateityje kviesti tautą ne gintis, bet slėptis, tik kitokio tipo bunkeriuose, taip pat ir emigracijos prasmę turinčiuose?

Trumpai apie autorių: Alfonsas Vaišvila yra teisės filosofas ir teoretikas, M. Romerio universiteto profesorius,  habilituotas daktaras.

pozicija.org

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

wanglili       2018-03-15 6:28
Antanas       2017-12-1 23:12

Tai labai simboliška pagal šio laiko dvasią- bunkeris, nes manau partizanai, disidentai sulindę po komunistės sijonu, (aišku kad ne visi, bet tie kurie turi šiokią  tokią  valdžiukę) duodami Ariogaloje sąskrydyje su “Lietuvą širdy” komunistei medalį.Kai kurie partizanai pasisakymuose liaupsina komunistę, bet istoriškai partizanai buvo visai kitokie ir kovojo už VYTĮ. Patriotiškai nuzombintas jaunimas segasi masonišką žibuoklę, segasi ir partizanai, segasi vyskupai, segasi “savanoris Nr.1” Tai kodėl “kultūriškai-liberaliai” nepasišaipyti iš Lietuvos laisvės simbolio? Koks simbolis atvedė tautą prie Aukščiausios   tarybos pastato Sausio 13 ? Atsikvošėkite manau nelaisvi menininkai ir Šventą  Laisvės istoriją - VYTĮ derinkite prie aplinkos.

to Arvydas Naratos       2017-12-1 8:06

pasiskaityk, Tamstele, komentatoriaus: Paskojimas is antru lupu. Komentaro pabaiga:,,Visų, kurie nors truputį prisideda prie tos aikštės pakeitimo, prašau ne iš tolo ar iš šalies į ją žiūrėti, prašau vieną - kitą  kartą pastovėti tyliai pačioje aikštėje.  Paveldas turi kol kas ne kiekvienam suprantamą savybę – jis pats pateikia geriausią sprendimą ir jokiu būdu neleidžia su juo elgtis kaip nori.” ir prie ko cia ,,Pakso draugelis” Kai nera argumentu, reikia pasispjaudyti?

netikiu       2017-12-1 0:32

kad Vilnius šventoje aikštėje piltų krūvą žemių ir visiems būtų OK. Tiesiog autorius pašmaikštavo ir pamatė, kad Vilniui nusispjaut,“kad ir nežmoniška, bile kitoniška”

nemoderniems patriotams       2017-11-30 14:25

Norima pasakyti ir parodyti tai, kas rodoma pakeltu dešinės rankos viduriniuoju pirštu.

Laukiam       2017-11-30 10:08

pasipiktinusių profesoriaus studentų laiškelio rektoriui, prašančio profesoriaus dėstumus dalykus išbraukti iš privalomų, nes jie yra nesuprantami, sunkūs ir neatitinkantys integracijos dvasios.

Kada       2017-11-30 7:16

Kultūros ministerijoje mankurtai, o menas ir kultūra jiems tinka tik mankurtiniai, tai tikėtis ko nors tikro - beviltiška. Mes, suverenas, turime spręsti savo klausimus: ką statyti, kur statyti, kiek statyti.

Vilnietė       2017-11-30 6:54

Mane žeidžia tai ,kad bunkeris simbolizuoja partizaninę kovą.Nesėdėjo jie bunkeriuose ,tai kam menkimate ?Organizatoriai šio “šedevro” bėkit ir slėpkitės tame bunkeryje nuo savo gėdos ,nes tauta NEATLEIS jums už tai.

beje       2017-11-30 5:49

salia bunkerio horizontalumo tiktu ksrtuviu vertikale…

chenyingying       2017-11-30 4:54
Juozapas       2017-11-30 4:11

Autoriaus įžvalgos teisingos - tiesio puikiai, taikliai ir argumentuotai papildo “laimėjusio” beverčio niekalo kritikos lavinos srautą.
“Šdevro aftatiaus” “semantisis pagrindimas” telpa trijų sakinių pastraipėlėje.
Tuo tarpu to bunkerinio “padvalinio” brudo netikėliškumui išvardinti prireiktų šimtų puslapių.
Tik gaila laiko aprašinėti tokį šūdą.

dr. Jonas Ramanauskas joramlt@yahoo.com       2017-11-30 2:20

BUNKERIS reikalingas tam, kad nusikaltėlių Lietuvos valdžia turėtų kur pasislėpti. Tai jų toks simbolis, taip jie supranta savo apsivogusių gyvenimą. Slėptis turi.

PASAKOJIMAS IŠ ANTRŲ LŪPŲ       2017-11-30 1:57

Visiems, kurie iškreiptais veidais šypsosi dėl to bunkerio laimėjimo noriu papasakoti, kas yra buvę toje aikštėje dar iki bunkerių.
KGB rūmuose buvo kalinami, tardomi, kankinami Lietuvos žmonės. Artimieji galėjo atnešti jiems šiek tiek maisto. Lūkiškių aikštėje buvo nutiesta virvė, kad niekas negalėtų arti prieiti. 6 val. ryto tą virvę trumpam nuleisdavo ir visą naktį išstovėjusi minia su ryšulėliais pasileisdavo bėgti link KGB pastato. Tik pirmieji 50 galėjo perduoti savo ryšulėlius. Visi kiti imdavo laukti kito ryto.

O 19 -tame šimtmetyje kas buvo ten, ar žinote? 17-18-tame amžiuose? Gal naujiena, kad laisvės kovų metu toje aikštėje buvo purvynai ne nuo lietaus, nuo kraujo. Nesvaikit, kad čia padarysite „rekreaciją“, kad senjorai šachmatais žais, vaikučiai ant užpakaliukų nuo kalnelio čiužinės. Per daug ta aikštė sugėrė ašarų ir kraujo,  kad žemės ar net betonai tą nuslėptų, ir kad čia kam nors būtų linksma.
Visų, kurie nors truputį prisideda prie tos aikštės pakeitimo, prašau ne iš tolo ar iš šalies į ją žiūrėti, prašau vieną - kitą  kartą pastovėti tyliai pačioje aikštėje.  Paveldas turi kol kas ne kiekvienam suprantamą savybę – jis pats pateikia geriausią sprendimą ir jokiu būdu neleidžia su juo elgtis kaip nori.

TROTA       2017-11-30 1:26

Bunkerį geriau išrausti vienoje KGB rūmų rūsio kameroje,performancas atitiks
šiandieninę
visuomenės būklę.

tai        2017-11-30 1:16

vienintelis teisės profesorius Lietuvoje, vertas to vardo. ( beje, Nežinau, kas ta pozicija.org, gal kas žino?)

ruta       2017-11-29 22:17

Puikiai pasakyta , aciu .


Rekomenduojame

Vytautas Sinica ir Martynas Katelynas apie A.Žukausko ir V.Vyšniausko susitaikymą: Kas iš tiesų buvo paneigta, o kas patvirtinta?

Nuo bačkos. Dovilė Šakalienė apie „per metus užaugusį visuomenės pilietiškumą“ ir „jo dėka“ nuo liepos 1 d. „pradėtą matyti realybę“

Kaune teisiamas 13 vaikų nuskriaudęs pedofilas – aukos būdavo apsvaiginamos

Vytautas Radžvilas. Partizanų šmeižimas – tik žaidimas?

Vytautas Landsbergis. Dar apie sukilimą

Algimantas Rusteika. Jūsų dėmesiui – naujas, valstybės lėšomis statomas spektaklis

Algimantas Zolubas. Aktualūs pašto vokai

Italijos vidaus reikalų ministras nori „sugriauti“ Briuselį ir lygina jį su Berlyno siena

Vilniaus arkivyskupas Gintaras Grušas: Ar tikrai norime reklamuotis kaip sekso turizmo miestas?

Tėčiai pasakoja apie aborto patirtis

Geroji Naujiena: „Aš esu gyvybės duona! Kas ateina pas mane, niekuomet nebealks, ir kas tiki mane, niekuomet nebetrokš“ (Jn 6, 34–35)

Valdas Vasiliauskas. Kur šiandieniniai Lietuvos Oginskiai?

Kaip rasti kompromisą tarp paveldo išsaugojimo ir miesto modernaus vystymo?

Liutauras Stoškus: „Libeskindo projektas“, arba Kam tarnauja Vilniaus miesto valdžia

Rasa Baločkaitė. Ir draudimas kalbėti apie patirtą prievartą, ir sankcijos prabilusiems yra vienas esminių smurto komponentų

Prof. dr. Vytautas Radžvilas. Vienintelis atsakas – sutelktas pasipriešinimas

Andrius Švarplys. Psichologinio komforto beieškant, arba Kaip Vakarai virsta vaikų civilizacija

Algimantas Zolubas. LKP įvertinti ir pasmerkti būtina

Gytis Padegimas. Gyvybės ir mirties kultūra

Liudvikas Jakimavičius. Apie vidinės politinės krizės priežastis

Kokio prezidento dabartiniame valstybės raidos etape reikia Lietuvos pilietinei daugumai?

Arvydas Juozaitis. Lietuva ir Latvija. Palaiminta sandrauga

Carolyna Moynihan. Keistas konfliktas Anglijoje: feministės prieš translyčius

Algimantas Zolubas. Ne tik netesėti pažadai, bet ir Lukiškių aikštės relikvijų sąrašas atsidūrė ten, kur uždarytos Žaliojo tilto skulptūros

Donaldas Trumpas Europos šalių vadovams: atsisakykit daugiakultūriškumo ir atkurkite Europą, tokia imigracija yra „gėda“

Apie Belgijos atlyginimų ir socialinių išmokų indeksavimo sistemą

Mindaugas Puidokas. VSD turi paaiškinti, kodėl Lietuvai pavojingi verslo ir politikų ryšiai nebuvo laiku bei tinkamai paviešinti

Arvydas Juozaitis. Latvijos ir Lietuvos sandraugos tikslų bei principų metmenys

Rasos Kalinauskaitės atsakymas prof. V. Radžvilui, arba Ir „diskusijomis“ galima šį tą pakeisti

Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ surengta tarptautinė konferencija: Lietuva tolsta nuo europietiškos socialinės gerovės valstybės principų

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.