Šeimos politika

Aleksandras Nemunaitis. Valstybė ir šeima: remti, reguliuoti ar nesikišti?

Tiesos.lt redakcija   2020 m. rugpjūčio 16 d. 8:16

3     

    

Aleksandras Nemunaitis. Valstybė ir šeima: remti, reguliuoti ar nesikišti?

Neseniai Seime užvirė diskusija tėvystės klausimu – svarstoma pasiūlyta nauja vaiko priežiūros atostogų tvarka, pagal kurią, siekiant ES primestos lyčių lygybės, į vaikų priežiūrą būtų labiau įtraukti tėvai. Iš savo patirties galiu teigti, kad vaiko tėtis gali ne blogiau už mamą pakeisti sauskelnes, užmigdyti ar jau paūgėjusiems vaikams padėti ruošti namų darbus. O iš ko mokosi ir pavyzdžius ima mūsų Seimo nariai, kurdami Lietuvos įstatymus, formuojančius šeimos politiką ir pamatines visuomenės vertybes?

Įsivaizduokite parke vaikštinėjančią šeimą: stumdama kūdikio vežimėlį eina pora, prie kurių paspirtuku ratą apsukęs grįžta sūnus. Sutikit, rodos, ideali šeima. Tačiau ar pamenate, kad net ir tokių, eilinių šeimų, kurios niekaip negalėtų būti pavadintos socialinės rizikos šeimomis, tarpe buvo pasėtas nerimas? Baimė, kad kaimynų nugirstas vaiko verksmas, pakeltas tonas ar išgerta taurė vyno gali tapti priežastimi netekti vaikų? Ar pamenate, kaip prieš pusantrų metų buvo priimtas Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas, skandalingai nuvilnijęs per visą šalį?

Nors tuometinė vaiko teisių apsaugos reforma, besiremianti „gerąja“ Norvegijos praktika, buvo įgyvendinta, siekiant stabdyti smurtą prieš vaikus artimoje aplinkoje, priimti sprendimai kėlė paniką visuomenėje, neva valstybė imasi masinio vaikų paėmimo į vaikų globos namus. Pasirodo, pavyzdinis „norvegiškas“ modelis nėra idealus ir savo šalyje, kur į globos namus paimami ne tik smurtaujančių šeimų vaikai. Iš tėvų ten atimami „neprižiūrėti“ vaikai, pavyzdžiui, valgantys rankomis, o ne naudojantys įrankius, turintys antsvorio ar net garbaus amžiaus tėvų vaikai. Geruoju reformos pavyzdžiu laikomoje valstybėje buvo sukurta tokia sistema, kuri prieštarauja žmogaus prigimčiai – augti šeimoje, apsuptam tėvų, brolių, seserų.

Priimant minėtąją vaiko teisių apsaugos reformą, mūsų šalyje jau buvo įgyvendinama skambi kampanija „Už saugią Lietuvą“, siekusi atkreipti visuomenės dėmesį ir spręsti problemas, susijusias su socialinės rizikos šeimomis, įsivaikinimu ar globa. Prezidentūros inicijuotas ir žinomus šalies žmones įtraukęs projektas žadėjo pertvarkyti vaikų globos sistemą, sumažinti vaikų  skaičių globos įstaigose, pakeisti įsivaikinimo ir globos sąlygas, inicijuoti vaikų dienos centrų steigimą. Perversmo Lietuvos padangėje projektas nesukėlė, o jo rezultatų ataskaita yra visiems viešai prieinama projekto tinklapyje.

Tiek Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencija, tiek LR Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas nurodo, kad, priimant sprendimus ar leidžiant teisės aktus, visuomet turi būti atsižvelgiama į geriausius vaiko interesus. Vienas iš pamatinių vaiko interesų yra turėti tėtį ir mamą (įtėvį ir įmotę). Tiek įstatymų leidėjas, tiek institucijos, priimančios sprendimus dėl įvaikinimo, negali į tai neatsižvelgti.

Minėtieji pavyzdžiai – ne kas kita, o akivaizdus valstybinių institucijų kišimasis į šeimos gyvenimą. Kaip manote, kiek valstybė gali jį reguliuoti?

Mano nuomone, valstybė turėtų skatinti ir globoti tradicinę šeimą. Štai viešojoje erdvėje jau ne pirmą kartą kyla ideologinis karas klausimu, kas yra šeima. O kas ir kaip nusprendžia, kuris šeimos apibrėžimas yra teisingas ir vartotinas? Kol vieni diskusijos dalyviai teigia, kad šeimą būtinai turi sudaryti susilaukę vaikų sutuoktiniai, vyras ir moteris, kiti stoja priešpriešon ir aršiai gina bevaikes sutuoktinių poras, sugyventinius bei šeimas, kur vaikai auga tik su vienu iš tėvų. Progos pasisakyti tokiais atvejais nepraleidžia ir LGBT atstovai, teigiantys, kad ir vienos lyties partnerystės turėtų būti prilyginamos santuokai ir tokioms poroms turėtų būti įteisinta galimybė turėti vaikų. Nesutinku, kad LGBT atstovams būtų suteikta teisė įsivaikinti ar kitaip turėti vaikų.

Štai LR Konstitucijoje šeima pristatoma kaip visuomenės ir valstybės pagrindas, čia apibrėžiamos tėvų ir vaikų pareigos: „Sutuoktinių teisės šeimoje lygios. Tėvų teisė ir pareiga – auklėti savo vaikus dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais, iki pilnametystės juos išlaikyti. Vaikų pareiga – gerbti tėvus, globoti juos senatvėje ir tausoti jų palikimą“.

Konstitucijos žodžiai, sakantys jog šeima – tai valstybės pagrindas, nėra tik skambi frazė. Matote, kad šiame apibrėžime šeima neatsiejama nuo vyro, moters ir vaikų. Pabrėžiama pareiga šeimai vaikus ugdyti ne vien dorais žmonėmis, bet ir ištikimais piliečiais. Tai susiję su šeimos kaip mažiausio vieneto, valstybės ląstelės, supratimu – šeima yra geriausia vieta augti vaikams, kur perduodamos tradicijos ir vertybės, ugdomas pilietiškumas ir patriotiškumas. Tai požiūris, kad kuo tvirtesnė šeima – tuo stipresnė ir visa tauta, atsilaikanti prieš kylančias negandas. Būtent dėl šios funkcijos daugelyje valstybių pabrėžiama šeimos svarba.

Tai priešprieša sovietinei valstybei, kurios ideologijoje užaugo visa vidutinio amžiaus karta ir išgyveno vyresnioji karta. Kas sovietmečiu buvo kitaip ir vos nesunaikino tradicinės šeimos modelio?

Visų pirma, moterys buvo įdarbintos pilną darbo dieną. Dėl šios priežasties, jų daryti namų ruošos darbai turėjo būti atliekami išorėje – specialiai įsteigtose paslaugų įmonėse. Pagal šį sovietų sukurtą modelį šeimos nariai turėjo maitintis valgyklose, skalbimo paslaugas turėjo būti teikiamos gyventojų aptarnavimo kombinatų, o vaikus turėjo prižiūrėti vaikų darželiai ir mokyklos.

Tokia samprata priešinosi tradiciniam šeimos suvokimui. Todėl moterys ne tik dirbo pilną darbo dieną, bet ir užsiėmė maisto gaminimu, namų ruoša bei vyro kontrole, kad šis nepradėtų gerti ir į namus parneštų atlyginimą. Vyrai buvo naudingi, nes mokėjo taisyti sugedusius buitinius prietaisus, išnešti šiukšles ir pan. Tėvams įsisukus į darbus, vaikus ugdė valstybinės įstaigos – darželiai ir mokyklos. Tokioje sovietinėje šeimoje buvo svarbu, kad tėvai ugdytų tokius vaikus, kokių nori valstybė ir visuomenė. O štai šiandien tradicinėje šeimoje padedami pamatai augti ir vystytis sąmoningai asmenybei, puoselėjančiai tikras, neprimestines vertybes.

Šeima yra neatsiejama nuo santuokos, todėl valstybė patenka į akligatvį, užtikrindama sugyventinių, auginančių vaikus, teises. Tad šeimos statusas sukuria ir tam tikrų teisinių privilegijų sugyventinių atžvilgiu. Šiuo atveju santuoką galime įvardyti kaip teisinius ir moralinius įsipareigojimus patneriui ir visuomenei. Nors laikui bėgant kinta ir laisvėja visuomenės požiūris, bet su šeimos sukūrimu iš esmės yra siejama žmogaus branda ir sugebėjimas priimti sutuoktinių įsipareigojimų – juk vaikai neturi pasirinkimo, augti šeimoje ar sugyventinių aplinkoje.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Istorija       2020-08-16 18:03

Per laiką daug buvo svieto lygintojų, jų bus ir visada, bet sulygint niekaip neišeis, negalima sulygint kas nelyginama, čia kaip ir su smegenimis, jos turi daug raukšlių ir kuo daugiau tuo protingesnis,  raukšlių lyginimas artina beprotybę.

Prašalietis       2020-08-16 13:04

Pseudovalstybinių darinių “Svieto lygintojai” beviltišaki lygina ir niekaip negali sulyginti to ką sukūrė gamta ir kas yra neįmanoma net ir protingiausiam žmogeliui “sulyginti”. Gamtos kūrinius kaip vyras ir moteris, šuo ir katė, medis ir žolė, saulė ir mėnulis ir t.t. stengtis gali “sulyginti” tik visiški idiotai ir tik liežuviais…

ah1       2020-08-16 10:20

manau kitaip : Moterys buvo įdarbintos nes praūžus karui buvo išnaikinti vyrai o darbus turėjo kažkas nudirbti o tas kažkas ir buvo moterys.  Atsistačius vyrų populiacijai moterys turėtų užsiimti pagal gamtos paskirtį ir atlikti gamtos skirtą pareigą. Ten kur karas nesunaikino vyrų populiacijos ten moterys išliko namų židinio kurstytojos.
Na o kas liečia šeimą tai pas mus yra toks posakis, nerašyta taisyklė, kad partneris ir aplamai žmogus turi būti iš šeimos ir iš namų, bo iš namų ir iš šeimos tai kaip žmogaus kokybės ženklas.


Rekomenduojame

Rasa Čepaitienė. Velykos 2021

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“: DELFI panikuoja – propaganda jau neveikia

Nuo bačkos. Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Arvydas Anušauskas: paaiškinimas partiečiams, kodėl susidorota su prof. Adu Jakubausku

Mini serialas „Tiesa apie vakcinas“: pirmosios serijos pirmoji dalis

Nuo bačkos. Kubilius Rachlevičiui: konservatoriai kaip „ėjo į Vakarus“, taip ir toliau eis

Didžiojo Penktadienio Geroji Naujiena: „Atlikta!“ (Jn 19, 30)

Šv. Juozapo vyrų judėjimas kviečia šį šeštadienį rinktis Aušros Vartuose melstis rožinį vyrų intencijomis: Už Kristų, už šeimas, už Lietuvą!

Seimo sprendimas neturi analogų Lietuvoje, o galbūt ir visame pasaulyje. Visa Ado Jakubausko kalba Seimo tribūnoje

Vinco Kubiliaus reportažas iš mitingo, surengto šalia parlamento prof. Adui Jakubauskui palaikyti

TAUTŲ KIEMO diskusijų erdvė: Klestinčią valstybę kurti ant dorybės pamato: misija (ne)įmanoma?

Nida Vasiliauskaitė. Uždažyti vėliavą

Geroji Didžiojo Ketvirtadienio Naujiena: Jis parodė mums savo meilę iki galo

Nuo bačkos. Aušra Maldeikienė: „Na, šiaip jau mes Lietuvai neturėtume dirbti. Mes dirbam Europai“

Povilas Girdenis: Sveikinu su naujosios vargo mokyklos metinėmis!

Prof. Ado Jakubausko atsakymai į jam mestus melagingus kaltinimus

Andrius Macas. Krikščionio laikysena Didžiąją savaitę gydytojo akimis

Vidas Rachlevičius. Politinis bankrotas per 100 dienų

Vytautas Radžvilas. Pastaba apie Vytautą Landsbergį-Žemkalnį, arba Kas mūsų laukia

Liudvikas Jakimavičius. Šimonytė ir Bilotaitė nelabai suvokia, ką šneka…

Lietuvos mokslininkų sąjunga Seimui: itin teigiamai vertiname prof. Ado Jakubausko vertybines nuostatas ir veiklą

Česlovas Iškauskas. Kaip suprantame laisvę?

Marijos radijo „Aktualijų“ laida apie A. Dulkio sprendimą hormoninę kontraceptinę spiralę paauglėms ir jaunoms merginoms padaryti nemokamą

Lietuvos laisvės kovotojų sąjungos laiškas TS-LKD skyrių pirmininkams dėl A. Jakubausko: kova už Lietuvos laisvę dar nebaigta

Algimantas Rusteika. Įsiklausykim, ką mums sako

Ramūnas Aušrotas. Lytiniai santykiai ankstyvame amžiuje yra gerai? Svarbu tik tai, kad jie būtų saugūs?

Lietuvos Sąrašas kviečia į forumą: nuo ko mus saugos „Laisvės patruliai“?

Kastytis Braziulis. Kodėl konservatorių siūloma tvarka yra žalinga demokratijai

Andrius Švarplys. Kaip atrodo leftistinis „atvirumas“

Povilas Gylys. Highway to hell!

Algimantas Rusteika. Beprotybė ir laimė

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.