Visuomenės pokyčių analizė, Demokratija ir valdymas

Agustin Laje. Progresyvizmas ir socialinė šizofrenija

Tiesos.lt siūlo   2018 m. balandžio 4 d. 0:07

5     

    

Agustin Laje. Progresyvizmas ir socialinė šizofrenija

Laisvos visuomenės institutas

Tiek kairiųjų, tiek dešiniųjų pažiūrų mąstytojai jau prieš keletą dešimtmečių sutiko dėl to, kad mūsų visuomenėse įsitvirtino fundamentalus pokytis. Iš pradžių kai kurie, pavyzdžiui, Danielis Bellas arba Alainas Touraine‘as, pabrėždami naujas techno-struktūrines sąlygas, kalbėjo apie poindustrinę visuomenę. Tačiau greitai į sceną įsiveržė ir šiandien įvairiausiose disciplinose bei pamąstymuose šiems laikams nusakyti yra naudojama iš architektūros srities pasiskolinta kategorija – postmodernizmas.

Norėčiau išskirti Fredrico Jamesono publikacijoje Postmodernizmas išsakytas mintis apie psichinį naujosios eros habitus, įvardintą kaip šizofrenija. Postmoderni visuomenė yra išties visuomenė, pažymėta šizofrenijos. Žinoma, kalbama ne apie klinikinę diagnozę. Tai J. Lacanas pasitelkė šizofrenijos konceptualizaciją kaip iliustraciją, kadangi šizofrenija jam simbolizuoja lingvistinę betvarkę, kurioje sutraukomi svarbūs saitai ir galiausiai paliekami tik reikšminiai fragmentai, nesugebantys suformuluoti pastovios reikšmės.

F. Jamesonas šį vaizdinį dažniausiai naudojo estetinei kritikai ir kalbėdamas apie dabarties atsiribojimą nuo praeities bei ateities. Dabarties momentą jis pavaizdavo kaip impotentišką ekstazę (galbūt šiandien tai ne filosofine prasme, bet visiems gerai žinomu posakiu vadiname carpe diem?). Vis dėlto šizofrenijos įvaizdis yra toks stiprus, kad galime naudoti jį kritikuodami kitus mūsų postmodernios būklės aspektus.

Maištą prieš protingas pastangas suvaldyti jusles šiandien gerai įkūnija dekonstrukcionizmas. Šis maištas mus pastatė prieš reliatyvizmą: ne tik moralinį bei kultūrinį, bet prieš realybę, kurioje katinas yra šuo, o šuo yra katinas. Ir šitaip mūsų visuomenėje represijai pavyko persirengti laisvės drabužiu, privilegijoms – lygybe, tolerancijai – reikalauti cenzūros, o įvairovę įtvirtinti reikalaujant vienodumo. Mūsų visuomenėje dialogas pasiekiamas pasitelkus lazdą, o socialinę erdvę pliuralizmo vardu užvaldė nepakenčiama kakofonija, kur visi turi sakyti maždaug tą patį.

Kas tai, jei ne visuomenės šizofrenija?

Štai ir šią savaitę Nacionaliniame La Pampos universitete teisės studentė M. Pradena netikėtai buvo aptalžyta keturių feminisčių. Studentė fakultete klijavo plakatą prieš abortą. Kitą dieną iš jos interviu paėmė žurnalistai, tačiau jie nesugebėjo toleruoti tokio „kognityvinio disonanso“ ir nusprendė nutraukti tiesioginę transliaciją palikdami mintį, kad pati studentė kalta dėl išpuolio, kurį išprovokavo jos mėginimas pakabinti plakatą. Mūsų visuomenė agresores vadina „feministėmis, kurios kovoja už moterį“, o auką vadina moterimi, kuri „nevertina savo lyties“. Jos istorija tad ir neverta atgarsių.

Beveik tuo pačiu metu Argentinos mokesčių inspekcijoje dirbantis Sergio Lazarovich pakeitė lytį ir tapo Sergia tam, kad galėtų būdamas 60-ties išeiti į pensiją kaip ir kitos moterys. Žinoma, o kodėl nepasinaudoti šiuo privalumu visuomenėje, kuri teigia, kad tiesos nėra ir kad asmeninis savęs vertinimas lygus realybei? Visuomenėje, kur šiai realybei privalo paklusti ir tie, kuriems toks požiūris nepriimtinas.

Taip pat šią savaitę Čilėje buvęs kandidatas į prezidentus José Antonio Kastas, dešiniųjų pažiūrų atstovas, turėjo skaityti paskaitą Arturo Prat universitete surengtoje konferencijoje. Keliasdešimt kairiųjų nusprendė, kad jo balsas neturi būti išgirstas ir užpuolė pranešėją bei penkis jį lydėjusius asmenis. Vaizdo įrašuose matyti baisi agresija bei neapsakoma neapykanta. J.A. Kastas buvo hospitalizuotas dėl kaulų lūžių, tačiau mūsų visuomenės šizofrenikų akyse jis yra „fašistas“, kurio idėjų raiška sustabdyta dėl demokratijos ir tolerancijos.

Panašiu metu kovo 21 d. paminėta Dauno sindromo diena. Skirtingais būdais bandyta švęsti skirtumus. Tviteryje pasklido mada užsirašyti #PasaulineDaunoSindromoDiena. Daugybė garsių žmonių, kurie palaiko aborto idėją, taip pat viešai šventė skirtumus nesusimąstydami, kad šalyse, kur abortas legalizuotas, šie skirtumai jau faktiškai neegzistuoja, nes abortas tapo eugenikos įrankiu Dauno sindromą turintiems kūdikiams sunaikinti. Islandijoje faktiškai 100 proc., Danijoje – 98 proc., Jungtinėje Karalystėje – 90 proc., Ispanijoje – 85 proc. sindromą turinčių vaikų yra abortuojami. Tai yra tik keleto valstybių statistika. Socialinė šizofrenija leidžia švęsti skirtumus ir eugeniką tuo pat metu ir be jokio susimąstymo.

Postmodernizmas yra kompensacija, kurią užsidirbo kairieji už 1960-ųjų fiasko. […]

Paradoksalu, bet kažkada Herberto Marcuse‘o pasmerkto vienmačio žmogaus vaidmenį šiandien išskirtinai įkūnija progresyvistas, rūpestingai suformatuotas iki šiol neregėtos įvairovės žiniasklaidos priemonių, kurios visos skleidžia tą patį. Progresyvistas, parengtas universitetų struktūros, kuri universitetą pavertė ne diskusijų erdve, o erdve, kurioje sunaikinamos sunaikinimui pasmerktos idėjos imituojant debatus, kuriuose debatuotojai mąsto iš esmės vienodai. Niekada taip tiksliai kaip šiandien netiko M. Horkheimerio ir T. Adorno terminas kultūrinė industrija ir niekada jis nebuvo taip nurašytas kaip šiandien.

Šiame kontekste daugelis klausia savęs, ką reiškia politinis nekorektiškumas, apie kurį tiek daug kalbama pastaraisiais metais. Manau, kad jis paprasčiausiai reiškia pastangas išsilaisvinti iš šizofrenijos, kuri, kaip sakė F. Jamesonas, brangiai kainuoja postmodernybės psichikos sistemai.

versta iš El progresismo y la esquizofrenia social

laisvavisuomene.lt

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

lygybė tai naikinimas kitų       2018-04-4 17:41

gamtoje nebuvo lygybės, nėra ir nebus, o kas už lygybę tas už slirtingųjų naikinimą.

sprendžiant iš       2018-04-4 14:03

visuomenės pasisakymų ir paskutiniųjų rinkimų rezultatų Europoje, posmodernistinės terpės, kuriose generuojama didžioji dauguma socialinio idee fix konstrukto, pamažu įgauna gyvybiškia svarbią atasvarą.

Pikc       2018-04-4 12:24

LABAI taikli “progresyvistų” patopsichologinė analizė - o vaizdo įrašas rodo, kas būna, kai tokie “kovotojai už lygybę beigi toleranciją” gauna laisvę veikti nevaržomai.

Dar liūdniau matyti,        2018-04-4 8:50

kai “išpažintį” koks nors protestantas atlieka robotui ir, paspaudęs tam tikrą mygtuką, gauna nuodėmių “atleidimą”.

Per žinias       2018-04-4 7:05

rodė,kaip Japonijos senelių namuose mankštą seneliams veda robotas.Vaizdas tai liūdnokas.Niekam nereikalingi?


Rekomenduojame

Geroji Naujiena: Viešpaties pagauti

Linas V. Medelis. Kaip mylėti vaikus, kai to moko nemylintys ir nemylimi

Algirdas Endriukaitis. Iš nepriklausomos Lietuvos teismų verdiktų: koloborantai, persekioję „Kronikos“ leidėjus, teisūs, visuomeninkai –  ne

Algimantas Rusteika. Sveikinu visus brangius Lietuvos žmones atvykus į 1939-uosius! (papildyta)

Vidmantas Valiušaitis. Apie Škirpą „visko“ M. A. Haroldas nežino

Suomija nori, kad migrantai grįžtų namo – du kartus padidinta grįžimo išmoka

Iš arti. Seimas Vyganto Malinausko ir Vytauto Sinicos akimis: atrodo, vaikai bus atiminėjami lengvai, dažnai ir ne vien kraštutiniais atvejais

Arvydas Juozaitis. Steikime Tautos iždą

Valdas Vasiliauskas. Kultūra, atskirta nuo valstybės

Vytautas Radžvilas. Šeštoji V. Putino kolona – stipresnė už penktąją

Antanas Maceina. Trys europiečio iliuzijos komunizmo akivaizdoje

Mateo Salvinio atsakas kairiųjų aktyvistui: „Siunčiu tau 20 imigrantų į namus“

Pasirašykime peticiją: Petro Cvirkos paminklas – okupacijos ir kolaboravimo simbolis, jam ne vieta Vilniaus širdy

Vytautas Sinica. Štai šeštoji kolona – visu gražumu

Robertas Grigas. Kunigui Juozapui Zdebskiui: „Tai ne putino uogos ant sniego…“

Raimondas Navickas. Ko moko jaunimą šis keistas filmas? arba Iliustracija VSD ir 2-jo departamento 2018 m. „Grėsmių Lietuvos nacionaliniam saugumui..“

Verta prisiminti. Konstitucinis Teismas: Lietuvos valstybė – tai AŠ!

Frederikas Erixonas. Rinkimai pakeisiantys Europą?

Algimantas Rusteika. Miškų kirtimo nusikaltimas tęsiasi

Justas Mundeikis. Ekonomisto komentaras – Ko tikėtis viešojo sektoriaus darbuotojams iš Vyriausybės komisijos?

Nuo bačkos. Dainius Pūras. Viena iš sėkmingiausių sąmokslo teorijų – mitas apie tariamą Norvegijos nesėkmę šeimos ir vaikų teisių apsaugos politikoje

Savivaldos rinkimams artėjant. Kokią Vilniaus viziją rinksimės?

Atėjo laikas: visuomenė turi prisiimti atsakomybę už Lietuvos likimą

Karolis Kaklys. Ar įmanoma demokratiška savivalda be mažumos?

Austrijos Vyriausybė praneša: 62 proc. asmenų, įtariamų 2016-aisiais nužudę moteris, yra „užsienio kilmės“

Audrius Bačiulis. Vokietija ir Prancūzija pasirinko karą su Amerika. Kurioje pusėje Lietuva?

Vytautas Radžvilas. Pirmas žingsnis pokyčių link – nutraukti katės ir pelės žaidimą

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Kas lemia šiuolaikinių intelektualų menkumą?

Algis Krupavičius. Dvi diagramos, kurias verta prisiminti prieš būsimus rinkimus

Rasa Čepaitienė. Romualdo Ozolo lietuviškosios kultūros samprata

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.